Gråmelert kakafoni

Julian Casablancas + The Voidz

ROCK: Julian Casablancas, fra da The Strokes spilte på Hove-festivalen.  Foto: Anders Grønneberg
ROCK: Julian Casablancas, fra da The Strokes spilte på Hove-festivalen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Det begynner å bli noen år siden Julian Casablancas og The Strokes «gjenoppfant» rocken.

Om man ser på det store bildet, har det vel strengt tatt bare gått en vei med gjengen siden epokegjørende «Is This It».

Casablancas har hele veien spilt ut kortet som distansert og uhåndgripelig.

Solodebuten «Phrazes for the Young» var sukkersøt synthpop. «Tyranny» som han har laget sammen med The Voidz går enda lenger i å skape distanse mellom seg selv og sitt tidligere jeg.

Her handler det om industrialisert alternativrock med trommemaskiner, harde samplinger, vrengte lyder og en ofte abstrahert Casablancas croonende i bakgrunn.

Melodiene er gjemt bak lag på lag med støy og umedgjørlige arrangementer.

For det meste kjennes det mer som han er forelsket i ideen om å være utilgjengelig, enn at låtene faktisk formidler noe av kunstnerisk verdi.

«Dare I Care» er inne på noe i sin lek med østlige toner, paret med slepende, harde groover.

 Men for det meste er det en smakløs og intetsigende saus hvor de fleste ingrediensene drukner hverandre han serverer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer