Grand opptur

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Er Melodi Grand Prix en trussel mot artisters kredibilitet, eller står et hippere MGP for døra?» ble det spurt i denne spalten for litt under et år siden. Under tittelen «Melodi Grand Potensial».

Samtidig presenterte vi en ønskeliste over framtidige MGP-bidragsytere - i hvert fall på låtskriverfronten. Den inkluderte navn som Thomas Dybdahl, Marit Larsen og Espen Lind.

Vi er ikke kommet helt hit i 2008. Men den norske kvalifiseringen til eurovisjonsfinalen er, i hvert fall på papiret, fortsatt i svært positiv utvikling. Det er i seg selv ganske oppløftende, siden fjorårets internasjonale finale var en demoraliserende demonstrasjon av - eller oppvisning i, om du vil - østeuropeisk popeleganse og audiovisuell smakfullhet. I år kunne man sendt a-ha eller Kaizers Orchestra til Beograd etter en enkel seremoni uten at det ville hjulpet nevneverdig på vinnersjansene - til det er Morten Harket og Janove Ottesen altfor velkledde og ville hatt altfor fine låter å synge.

Det begynner derimot å bre seg en følelse av at suksess i den internasjonale finalen betyr stadig mindre. En trivelig bonus - litt som å få noen kamper i Champions League-kvalifiseringen når du først har vunnet eliteserien - men ikke avgjørende på noen måte. Utenlandstur og oppmerksomhet er viktigere enn poeng, i hvert fall så lenge den østeuropeiske dominansen synes så ugjennomtrengelig. Det er en kamp mot vindmøller kledd i rysjeskjørt med paljetter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer