Grand Prix til kr 0,00

Schlager-show til ingen penge» dundrer det over Politikens kulturforside, og det handler om det årvisse utbruddet av den euromusikalske mangelsykdommen Melodi Grand Prix.

Symptomene er allerede merkbare i Danmark, etter at to herrer ved navn Olsen tidligere i år brakte smitten til landet. Det hele antas å kulminere lørdag 12. mai 2001, saken har ført til mer enn en smule aktivitet der sør på sandbanken, og ikke minst gjelder det i Danmarks Radio. Institusjonen har pent måttet påta seg oppgaven som feltlasarett for første gang siden 1964, året etter at Grethe og Jørgen Ingmann førte farangen til Danmark med sin «Dansevise», men denne gang blir det en annen dans: Jippoet skal koste Danmarks Radio kr 0, og hvordan fikser de det?

  • Stikkord er «deling av utgifter», «sponsorer» og «salg av TV-rettigheter». Danmarks Radio skal ta seg av selve showet foran 35000 tilskuere på fotballarenaen Parken; Parken er ansvarlig for de tre konsertene - generalprøve fredag, førpremiere og hovedkonsert lørdag - mens turistorganisasjonen Wonderful Copenhagen tar seg av markedsføringen av Melodi Grand Prix, København og Danmark. En nylig undertegnet 20 siders kontrakt formaliserer dette samarbeidet, som i god europeisk paragrafånd ikke får skjemmes av alkohol- og tobakksflekker på sponsorsiden, til tross for at knapt noe program i hele verden til de grader kaller på en stiv drink.
  • Danmarks Radio regner med å svi av inntil 30 millioner kroner på sin del av moroa, men dette skal hentes inn gjennom sponsorsalg for 10 millioner, salg av TV-rettigheter for 20. Parken skal selge i alt 105000 konsertbilletter til mellom 200 og 795 kroner stykket fra mandag av - salget skjer på det danske BilletNet (www.billetnet.dk) og billetter kan ikke bestilles, bare kjøpes - og man regner med overskudd.

Wonderful Copenhagen forventer på sin side at Grand Prix-finalen, som med sin juggelglitrende dose av slett tonsatt patos, skingrende lidelse og ufrivillig komikk truer inntil 100 millioner mennesker i 30 land, skal lokke flere til tivoli- og havfruelandet enn den skremmer bort.

  • Og det kan det jo hende at den gjør. Men om det skjer, gjenstår å skje, og siden noe av den samme uvissheten fortsatt hefter ved sponsor- og billettinntektene, er det iallfall noen som går en spennende Grand Prix-tid i møte.