Granskes av advokater

Flere multinasjonale selskaper vil nå få sine advokater til å se nærmere på Abo Rasuls - alias Mathias Faldbakkens - nye bok, «Macht und Rebel».

Selskapene liker lite at deres kjente logoer blir kopiert og forvrengt i romanen.

Mathias Faldbakken feide inn på den norske litterære arenaen i fjor høst som Abo Rasul, med debutromanen «The Cocka Hola Company». Den ble hyllet av mange anmeldere og har til nå solgt i 7500 eksemplarer. Undertittelen «Skandinavisk misantropi» fører han også videre til denne høstens prosjekt.

Romanen «Macht und Rebel - skandinavisk misantropi 2» er enda et dundrende samfunnskritisk skrift, der hovedpersonene Macht og Rebel slår seg sammen for å bekjempe de mange håpløshetene som kommer i deres vei.

- Alvorlig

Reklame-, salgs- og populærkultur er dominerende elementer i historien. Rasul har valgt å illustrere teksten med logoer - basert på kjente merker som Nike, McDonald's, Opel, Adidas, Nokia og flere andre. De fleste navnene er imidlertid lett vrengt på av forfatteren, selv om illustrasjonen ikke levner noen tvil om hvem som har copyright på originalen.

Dette får flere av de omtalte selskapene til å reagere.

- Vi skal forfølge dette. Helt klart, sier Geir Waaler i Opel Norge. Omtalt som «Dopel» i boka.

- Vårt varemerke er beskyttet, og vi ser ganske alvorlig på tilfeller der det ikke er innhentet godkjennelse fra oss. Slike klare eierforhold må respekteres.

- Selvstendig kunstverk

Også Nike kommer til å sette advokat på saken. Også kjent som Kein i «Macht und Rebel».

- Dette er misbruk av vår logo. Juridisk sett er grensene meget klare her.

Inter-Ikea Systems i Belgia har også fattet interesse for den norske boka. De eier Ikea-konseptet, og har egne juridiske konsulenter som arbeider med misbruk av Ikea-navnet. Det hjelper lite at de i «Macht und Rebel» er harmløst omtalt som «Idea».

Avslappet Adidas

- Vi tillater aldri noen å bruke merkevaren Ikea kommersielt. Dette kan bli et problem for denne utgivelsen. Vi skal nå få fatt på boka og se gjennom den, sier Susan Wood i det belgiske selskapet.

Selskap som McDonald's og Adidas er imidlertid mer avslappet i holdningen til bruk av deres navn. Dagbladet får opplyst fra selskapene at det neppe vil komme noe juridisk etterspill.

Utgiver Cappelen tar kritikken rolig.

- Dette er et selvstendig kunstverk, sier forlagssjef Anders Heger.

- Jeg betrakter forfatterens nyskaping av logoene som integrerte deler av hans kunstverk. Han beskriver riktignok sin tids ikoner med et polemisk blikk, men det må en kunstner kunne gjøre. Dette er en tradisjon som strekker seg tilbake til Andy Warhol.

Mathias Faldbakken ønsker ikke å la seg intervjue om «Macht und Rebel».

TROSSER DE STORE: Mathias Faldbakken som Abo Rasul gir ut sin andre roman. Men den kan bli stoppet av internasjonale selskaper som har fått sin logo forvrengt i boka.