Granskes av advokater

Flere multinasjonale selskaper vil nå få sine advokater til å se nærmere på Abo Rasuls - alias Mathias Faldbakkens - nye bok, «Macht und Rebel».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Selskapene liker lite at deres kjente logoer blir kopiert og forvrengt i romanen.

Mathias Faldbakken feide inn på den norske litterære arenaen i fjor høst som Abo Rasul, med debutromanen «The Cocka Hola Company». Den ble hyllet av mange anmeldere og har til nå solgt i 7500 eksemplarer. Undertittelen «Skandinavisk misantropi» fører han også videre til denne høstens prosjekt.

Romanen «Macht und Rebel - skandinavisk misantropi 2» er enda et dundrende samfunnskritisk skrift, der hovedpersonene Macht og Rebel slår seg sammen for å bekjempe de mange håpløshetene som kommer i deres vei.

- Alvorlig

Reklame-, salgs- og populærkultur er dominerende elementer i historien. Rasul har valgt å illustrere teksten med logoer - basert på kjente merker som Nike, McDonald's, Opel, Adidas, Nokia og flere andre. De fleste navnene er imidlertid lett vrengt på av forfatteren, selv om illustrasjonen ikke levner noen tvil om hvem som har copyright på originalen.

Dette får flere av de omtalte selskapene til å reagere.

- Vi skal forfølge dette. Helt klart, sier Geir Waaler i Opel Norge. Omtalt som «Dopel» i boka.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer