Grasrot- bevegelsen

I forrige uke annonserte plateselskapet Sony Music at den amerikanske r&b-artisten Raphael Saadiq (42) er booket til «Grosvold». Med det kulminerte en markedsføringskampanje som denne vinteren har gitt såpass ulike subkulturer som norske soulelskere, majorlabel-ansatte og konspirasjonsteoretikere troen på at de vet hva de driver med.

Kampanjen – eller «relanseringen», som er det operative ordet – startet med at Saadiq i januar ble booket til en ettermiddagskonsert i konsertstedet Cosmopolites nye lokaler i Soria Moria på Torshov i Oslo. 420 billetter ble lagt ut til en stykkpris på 200 kroner og solgte tomt på et døgn, mens de resterende 180 billettene ble gitt til bransje, presse og konkurransevinnere. Men det var muligheter til å få med seg Saadiq gjennom andre kanaler også: Konserten ble overført direkte i radiosendingen av «Lydverket», og tidligere på dagen gjorde han intervjuer med alt fra VG til Montée-bassist Maya Viks videoblogg.

På Cosmopolite ble det hengt opp lapper som opplyste om at «for mer info & bilder fra konserten, send mail til saadiqoslo@gmail.com.» E-postadressen representerte ad hoc-organisasjonen «Raphael Saadiq Newsletter Norway», som noen dager etter konserten skrev en fellesmail med setningen «Vi vet at det straks foreligger dato for ny konsert». En måned seinere kom en ny e-post, som opplyste at Saadiq i april kommer tilbake til Norge, og tipset om at billettene allerede var til salgs, selv om det i beste viral markedsføring-stil ikke ville bli kunngjort «med en pressemelding» før dagen etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne gangen spiller ikke Saadiq for knapper og bloggbilder, men for 450 kroner i Bergen og Oslo – i Oslo med Montée som oppvarmingsband på Fabrikkhallen på Rodeløkka, som tar 1500 personer. I april slippes også en ny versjon av Saadiqs fjorårsalbum «The Way I See It» (med to nye låter). Muligens kommer han også tilbake til Norge i festivalsesongen – ifølge Øyvind Basmo i Sony, som har jobbet med relanseringen, er det flere festivaler som har lagt inn forespørsel. Så hvis Sondre Lerche vet sitt eget kommersielle beste, burde han snart vurdere en «basement tapes»-versjon av sangene han spilte inn med Saadiq som produsent i 2005, men aldri ga ut, fordi han underveis i innspillingen fikk mer lyst til å lage en rockeplate.

Som det er blitt påpekt, har markedsføringen av Saadiq fellestrekk med hvordan r&b-stjerneskuddet John Legend ble lansert i Norge – først med en mindre konsert på Cosmopolite og på «Først & sist», seinere på et utsolgt Rockefeller. Men etter som Legend på bakgrunn av sine etterfølgende album er blitt avskrevet som noe av en døgnflue – eller en «mer kontemporær artist», som Øyvind Basmo sier – håper Sony at de denne gangen har «fått en annen, solid type following

Og ikke minst en veldig velfortjent following. Så kanskje er det verken rettferdig eller fruktbart å stille Legend og Saadiq opp mot hverandre, bare fordi de er på samme plateselskap og opererer innenfor samme utvida soulbegrep. Kanskje er det vel så naturlig å sammenlikne Saadiq med en mann som både i produktivitet og alder og duettpartnervalg (Saadiq synger med yngre Joss Stone) er nærmere ham selv, og som dessuten ser ut til å ha innledet sin egen snedige relanseringskampanje, først ved å steppe inn som vikar for Steinar Sagen i «Radioresepsjonen», deretter ved å være gjest i forrige episode av Thomas Seltzers NRK3-program «Trygdekontoret»: Bjørn Eidsvåg.