Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT

Corona og hotell-krise

Gråter krokodilletårer

Det holder ikke å snakke om hvor mye han anerkjenner sine ansatte, om det ikke oppleves sånn av dem som faktisk utfører jobben på alle Choice-hotellene.

VELGER TV: Som ansatt oppfattes det som alt annet enn beroligende når Choice-sjef Petter Stordalen (bildet) velger TV, og ikke de ansattes tillitsvalgte, for å snakke om mørke skyer i horisonten og mulige masseoppsigelser, skriver innsenderen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
VELGER TV: Som ansatt oppfattes det som alt annet enn beroligende når Choice-sjef Petter Stordalen (bildet) velger TV, og ikke de ansattes tillitsvalgte, for å snakke om mørke skyer i horisonten og mulige masseoppsigelser, skriver innsenderen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Meninger

EKSTERNT BIDRAG: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.

Petter Stordalen forteller at han gråt etter at han, som en konsekvens av coronapandemien, måtte permittere 7500 ansatte i Skandinavia.

Monica Nkechi Okpe
Monica Nkechi Okpe Vis mer

- Jeg lover at jeg gjør alt i min makt. Vi snur alle steiner, vi kommer til å stå på urokkelig hvert eneste minutt, for dere, for de ansatte, for selskapet, sa hotellkongen i mars.

Fellesforbundet organiserer hotell og restaurantarbeidere. Merethe Solberg som er avdelingsleder for Fellesforbundets hotell og restaurantarbeidere i Oslo-Viken, ble ikke videre imponert. Hennes, og andres, erfaring tilsier at hotellkongen er flink med ord og sceneshow, ikke fullt så god på handling. Som Solberg har erfart som tillitsvalgt, så snakker han mye om å være stolt av sine ansatte, men når tillitsvalgte ønsker å få ham i tale, så blir henvendelsen sendt nedover i systemet.

Stordalen har et stramt program, men han finner tid til å briljere i media.

Det kan virke som Stordalen ikke skjønner hvilken innvirkning hans opptredener i media har på de ansatte. Jeg kan forstå at han oppfattes som sjarmerende og en dyktig leder når han snakker om det «marerittet» pandemien er. Men jeg spør meg; forsøker han skape sympati for seg selv, eller for de ansatte?

Som ansatt oppfattes det som alt annet enn beroligende når han velger TV-mediet, og ikke de ansattes tillitsvalgte, for å snakke om mørke skyer i horisonten og mulige masseoppsigelser.

VANSKELIG: Petter Stordalen forteller om den vanskelige økonomiske situasjonen selskapene hans er i på besøk hos Anne Lindmo. Video: NRK Vis mer

Han vil trenge sine ansattes tillit om de skal klare dagene etter krisa. Og om han vil beholde sine ansatte, må de bli sett. Det må være en gjensidighet der, tuftet på likeverd. Det holder ikke å snakke om hvor mye han anerkjenner sine ansatte, om det ikke oppleves sånn av dem som faktisk utfører jobben på alle Choice-hotellene.

Ifølge Solberg skaper Stordalens oppførsel usikkerhet, og det truer den norske modellen som er tuftet på et organisert arbeidsliv. Hadde han i handling vist sin «kampvilje» for de ansatte, ved å møte dem og de tillitsvalgte, latt de få tilstrekkelig informasjon og drøftet løsninger, ja, så ville han praktisert det han preker.

Nå oppleves oppførselen hans av tillitsvalgte som krokodilletårer i et nøye regissert medieshow.

Stordalen som i faste Instagram-innlegg elsker mandager, bør kanskje bruke pausen fra mandagshilsningene til å tenke på hverdagen til sine ansatte.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!