Gratis, nettbasert - og veldig annerledes

Vi har sett på «Battlefield: Heroes».

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): «Battlefield»-serien har lenge tiltrukket seg hardbarka onlinespillere som til fingerspissene perfeksjonerer sin innsats som virtuell soldat.

Om du ikke er like dreven som mange av veteranene på slagmarken, kan opplevelsen raskt bli en amputert affære - det er ikke spesielt moro å bli skutt igjen og igjen og igjen uten å få tatt igjen.

Med det kommende «Battlefield: Heroes» tar imidlertid svenske Digital Illusions og EA et stort sprang til siden. Ikke bare går de vekk fra det realistiske preget serien har hatt, men de gjør også spillet helt gratis.

Når nye spillere

- På denne måten kan vi nå en lang rekke nye spillere. Vi vil benytte oss av en sammenkoblings-teknologi som gjør at de som er helt nybegynnere ikke møter for mye motstand - men slik kan vi også sørge for at erfarne spillere får oppleve klassiske og krevende «Battlefield»-øyeblikk i kamp mot likesinnede, sier spillets produsent Ben Cousins til Dagbladet.no under en demonstrasjon under Game Developers Conference i San Francisco.

Ved første øyekast vil du se at «Battlefield: Heroes» ligger an til å bli en mer leken og humoristisk spillopplevelse enn ved tidligere spill i serien. Figurene er tegneserie-aktige, ikke ulikt det vi har sett i «Team Fortress 2».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ville ha en verden full av farger, som ønsker spillerne velkommen - ikke en grumsete, gråbrun en som er typisk i andre krigsspill. For å gjøre spillet mer tilgjengelig for spillere som ikke spiller så ofte, har vi også gått over til tredjepersonsperspektiv, sier Cousins, og forklarer:

- Da kan spilleren lettere se hva som skjer om han gjemmer seg bak en kasse eller kaster en granat. Kontrollene og siktet har vi imidlertid beholdt som om det er et førstepersonsspill, sier han.

Gratis på nett

«Battlefield: Heroes» vil altså være helt gratis, og den eneste muligheten for å spille det er via nettleseren din. Det eneste du trenger å taste inn før du få tilgang på spillet, er brukernavn, dato, region og epost - til gjengjeld får du en personlig side med oversikt over dine resultater.

- Spillet er reklamefinansiert, men denne reklamen vil kun dukke opp på nettsidene. Det er ikke noe reklame i spillet, vi vil jo ikke ødelegge spillopplevelsen til folk. EA ga oss fritt spillerom da vi sa at vi ønsket å utforske denne modellen, sier Cousins.

En annen inntjeningsmodell er muligheten spillerne vil ha for å kjøpe småting til figurene sine, som for eksempel uniformsdetaljer eller nytt design til våpnene. Det vil ikke være mulig for spillere som betaler for slike ting å heve seg over de som ikke vil betale, men det åpnes for at folk som ikke spiller så mye skal kunne kjøpe seg en midlertidig «boost» for å komme opp på nivå med venner som spiller oftere.

Cousins forteller også, helt sikkert til manges glede, at spillet vil kjøre på pcer med så lite som en 1ghz-prosessor og 512MB minne - men at spillere med kraftigere maskiner selvfølgelig vil bli belønnet for dette.

Nye funksjoner

Spillet er satt til å finne sted under noe som mest av alt ligner på annen verdenskrig - men de to stridende partene heter Royal Army (klart inspirert av de allierte styrkene) og National Army (ikke ulike nazistene). Krigen er brutt ut på grunn av en uoverensstemmelse over de olympiske leker - dette er med andre ord ingen lek.

Utviklerne har lagt til et par nye ting i spillet, som spillere med erfaring fra online-rollespill lett vil kjenne igjen.

Det første er muligheten for å bruke såkalte «emotes» som lar deg uttrykke en følelse overfor andre spillere. Skal du takke en spiller kan du la figuren din gjøre en høflig gest, om noen nok knekken på deg finnes det mindre høflige gester - og om du klare å kverke noen kan du peke og le hånlig.

I tillegg kan spillerne låse opp egenskaper som avhenger av hvilken av de tre klassene de har valgt for hver fraksjon. Disse kan være alt fra å helbrede medspillere i nærheten, til å kunne se fiender gjennom vegger.

Sitte på vingene

Som i tidligere «Battlefield»-spill er kjøretøy viktig også her, men denne gangen skal det ifølge Cousins være lettere å styre disse rundt - samt at kjøretøyene akselererer kjappere enn før.

Et artig grep når det kommer til flyene, er muligheten for å plukke opp en eller to medspillere ved å sveipe over dem - de vil deretter finne sin plass på vingene, der de kan skyte og kaste granater på fiendene på bakken.

Er flyet på vei mot bakken litt for fort, kan du også bare hoppe ut når du nærmer deg - tegneseriestilen begrenser seg altså ikke bare til grafikken.

Som de andre «Battlefield»-spillene handler også dette først og fremst om å spille mot andre. En av flerspillermodusene blir en slags variant av «capture the flag», men noe modifisert: Hvert lag starter med 50 liv hver, der første til null liv taper. Når laget ditt tar flagget til motstanderne, vil du kunne doble eller tredoble antall liv som tas for hver soldat som blir skutt.

Lovende

Det vi har sett av «Battlefield: Heroes» til nå virker absolutt lovende, selv for spillere som i utgangspunktet er skeptisk mot «tullete» skytespill. All ære til DICE som forsøker å gjøre noe så tradisjonelt «hardcore» som online-skytespill til en affære som kan falle i smak hos alle - uten at de skyver fra seg de mest hardbarka spillerne.

Nå gjenstår det å se hvor lenge de i sistnevnte gruppe vil henge med på spillet - det er uansett all grunn til å glede seg til lanseringen som vil skje til sommeren.