Gratisavisa Natt&Dag selges

- Uaktuelt med redaksjonell overstyring, sier redaktør Audun Vinger.

(Dagbladet.no): Natt&Dag og den svenske versjonen Nöjesguiden skifter eiere.

Det finske medieselskapet Roshciers konsortium har kjøpt Medianorth Group som utgir de to gratisavisene, og Harri Roschier varsler ifølge Kampanje forandringer både på innhold, distribusjon og på nettet.

- Det er uaktuelt med redaksjonell overstyring, sier Natt&Dags redaktør Audun Vinger til Dagbladet.no.

Skepsis

- Alle forandringer er det vi i redaksjonen som bør gjøre. Det er ikke til å komme unna at avisa har gått for lut og kaldt vann de siste årene. Det er blitt puttet null ressurser i redaksjonen, distribusjonen og nettet. Vi har jobbet i motbakke i alle år.

- Har det vært skepsis til eierskiftet i redaksjonen?

- Man må bare bite i seg at det er slik å leve i et kapitalsamfunn. Det er alltid kjipt å ikke eie det man lager, men det er bare å håpe at det finnes vilje i Roshciers konsortium til å putte flere ressurser inn i avisa, sier Vinger.

Til daglig er de sju ansatte i Natt&Dag, i tillegg har avisa et stort frilansnettverk. Avisa kommer ut ti ganger i året i Oslo, Trondheim og Bergen, og hver utgave har cirka 140 000 lesere.

SKEPTISK TIL EIERSKIFTE: Redaktør i Natt&Dag Audun Vinger vil ikke la seg overstyre av nye eiere. - Alle som jobber i Natt&Dag vil lage et egenrådig og alternativt kulturmedium, sier han. Foto: JØRN H. MOEN / FAKSIMILE
SKEPTISK TIL EIERSKIFTE: Redaktør i Natt&Dag Audun Vinger vil ikke la seg overstyre av nye eiere. - Alle som jobber i Natt&Dag vil lage et egenrådig og alternativt kulturmedium, sier han. Foto: JØRN H. MOEN / FAKSIMILE Vis mer

Gikk med tap

- Natt&Dag har sterk standing i markedet og stort potensial, men er preget av idealisme i redaksjonen, mener Audun Vinger, som neste år feirer Natt&Dags 20-årsjubileum.

Til sammen omsatte den norske og svenske virksomheten for 40 millioner svenske kroner i fjor, ifølge Kampanje. Likevel gikk Nöjesguiden med tap.

- Etter tre vanskelige år går det veldig mye bedre nå, sa sjefen i det svenske forlaget Nöjesguiden Förlag, Christian Moustgaard, til Kampanje i januar.

At Medianorth Group likevel ønsket å selge avisene, var ifølge eierne at de ville fokusere på «kunde- og lojalitetsprogrammer og marketing for store selskap som Telia» framfor avisdrift.

GRATISAVIS MED HISTORIE: Natt&Dag feirer 20 år neste år. Her to utgaver fra 1992.