Gratiskonsert i klassisk lokale

ST. PETERSBURG (Dagbladet): Selv om han er en av musikkhimmelens store stjerner, så er det med ærefrykt Leif Ove Andsnes setter seg ved flygelet i filharmonien i St. Petersburg. Da gjør det ikke noe at han nærmest må spille gratis.

  • Det var her Pjotr Tsjajkovskij uroppførte og dirigerte sin 6. symfoni seks dager før han døde. Det var her Dmitrij Sjostakovitsj urframførte sin mektige Leningradsymfoni for 60 år siden, og dette manifestet for frihet ble direkteoverført på radio til skyttergravene, der Sovjetarmeens soldater snudde krigens gang, og marsjen mot Berlin begynte. Det var mens Leningrad gjennomlevde en blokade som varte i 900 dager, og det lå folk i gatene, døde av sult og utmattelse, mens komponisten ga livet toner.
  • Her var de kanskje største pianistene i forrige århundre, Artur Rubinstein og Svjatoslav Richter, flittige gjester, med både publikum og sovjetstatens sensorer som oppmerksomme lyttere på jakt etter musikalske passasjer som kunne være politisk utfordrende.

- Det er klart det er noe helt spesielt å få lov å spille her. Historien sitter i veggene, og du spiller for et skolert og kresent publikum. Jeg føler at publikum er litt spesielt på jakt etter en opplevelse, at kunsten spiller en frigjørende rolle. Jeg ser jo at det er mange blant publikum som ikke har det lett økonomisk, sier Andsnes til Dagbladet.

  • I forrige uke spilte Andsnes romantiske sanger av Brahms med den tyske barytonen Matthias Goerne. Men i romjula var Andsnes solist og spilte Rakhmaninovs 3. pianokonsert. Det var stinn brakke, og selv en Andsnes lurte på om han hadde tatt seg vann over hodet. Han betraktet det omtrent som et «selvmordsprosjekt» å spille Rakhmaninov her. Men det gikk bra. Det var stor stemning, og en sterk opplevelse. Studenter hang som drueklaser ned fra galleriet. Publikum er en av grunnene til at Andsnes ønsker å spille her.
  • Det er med andre ord ikke pengene som trekker en Andsnes hit. Vestlige storstjerner får dekket hotell, men ikke noe mer. For det er bare de helt store oppsetningene man tjener penger på i dagens Russland. 25 kroner betalte Dagbladet for sin billett, men da var plassen opptatt av noen som hadde betydelig billigere billetter.
  • Andsnes sier at han føler seg nært beslektet med en russisk pianisttradisjon. Svjatoslav Richter var et stort idol, og av de komponistene han setter spesielt høyt nevner han Tsjajkovskij, Rakhmaninov og Stravinskij. I St. Petersburg sitter deres ånd i veggene.