Gratiskrigen tilspisser seg

Rundt Hauptbahnhof, nærmeste nabo til Kölnerdomen, står pleksiglasskassene tett i tett. Noen tilbyr 20 Minuten Köln, mens andre inneholder Kölner Morgen. Begge aviser supplerer distribusjonen sin med et par hundre ansatte utdelere i de tidlige morgentimene. I tillegg byr Springers korps av folk på sin egen Köln extra.

Felles for de tre produktene er at de ikke koster penger.

Omfanget tyder mer på krig enn vanlig konkurranse. Den største taperen i oppgjøret er foreløpig DuMont Schaubergs tabloidavis, den velrenommerte Express, som skal ha tapt 20- 30 prosent av opplaget i løpet av få måneder.

Dumont Schauberg behersket hjemmemarkedet sitt nærmest totalt med tabloid, vanlige lokalaviser, radio- og tv-stasjoner, samt Internett. Det var bare en ørliten plass til Springers lokalutgave av giganten Bild-Zeitung ved siden av. Men så kom nordmennene. FØRST PRØVDE DuMont og Springer å gå rettens vei for å stoppe inntrengerne. En lavere instans vendte tommelen ned for Schibsted, mens de fikk lov til å fortsette igjen etter at saken hadde vært behandlet høyere oppe i systemet et par måneder seinere. Den endelige avgjørelsen faller i begynnelsen av juni.

Ingen observatører har særlig tro på at tysk lov virkelig kan utnyttes til å stoppe fri konkurranse. Men det var faktisk det de to forlagshusene forsøkte.

DuMont Schauberg for å få igjen monopolet sitt, Springer med tanke på framtidige konsekvenser for melkekua Bild - hvis gratisblekkene får gjennomslag i det landsdekkende markedet med 80 millioner innbyggere og fire millioner daglige Bild-kunder. Og begge har gitt uttrykk for at de vil legge ned Köln extra og Kölner Morgen i samme sekund som 20 Minuten Köln måtte bli forbudt.

NESTE SJAKKTREKK i kampen mot inntrengerne blir å slå tilbake der det gjør aller mest vondt - nemlig rett utenfor deres egen stuedør.

- Jeg er akkurat kommet tilbake fra møter i Oslo, opplyser Robert Dansch, som er prosjektleder for gratisavisene hos DuMont Schauberg.

- Vi forhandler om å gi ut gratisavis sammen med en stor, skandinavisk aktør som også kjenner sitt hjemmemarked godt. Fra vår side er det ikke snakk om en hevnakt, men en forretningsmessig vurdering etter å ha studert interessante byer i utlandet. Nordmenn er glade i å lese. Mulighetene ser bra ut i annonsemarkedet. Derfor går jeg ut fra at vi er på gata i Oslo utpå høsten eller til vinteren, forteller Dansch.

Han avslører samtidig at DuMont Schauberg planlegger tilsvarende prosjekter i Stockholm og København.

Direktør Niels Røine i Schibsted ler litt av den tyske motstanderens planer for Norge.

- De skal være hjertelig velkomne. Men jeg forstår ikke helt hvordan de forestiller seg å kunne tjene penger på gratisaviser i en by som allerede har meget god dekning - og hvor ikke alle prosjektene går like godt. Da vi gikk inn i Köln, var det selvsagt også med tanke på at Schauberg praktisk talt var alene der. Ingen monopolister sitter stille og ser på at andre kommer utenfra for å delta i festen. Men for oss var det en kjempemessig mulighet å kunne etablere oss i Tysklands fjerde største by og en region med to millioner innbyggere, sier mannen som styrer det daglige arbeidet med «norske» gratisaviser i Zürich og Köln.

Røine mener at både næringslivet og den politiske ledelsen i Köln ser meget positivt på at det dukker opp konkurranse på nyhetsformidlingen.

SCHIBSTED-direktøren vil ikke avsløre hvor stor satsingen er i kroner eller D-mark, men internasjonale finanstidsskrifter estimerer regningen til å ligge på 100 millioner kroner for hver ny by Schibsted går inn i.

- Vi er allerede størst i Köln med 150000 aviser daglig, der konkurrentene får ut 100000 hver. Vår redaksjonelle linje ligger helt opp til prinsippene fra norsk presse. Vi driver for eksempel ikke med tekst-reklame. De hurtige nyhetene skal kunne pløyes på de 20 minuttene som travle mennesker har til disposisjon på vei til eller fra jobben. Markedsgrunnlaget er stort sett unge folk som normalt ikke ville kjøpt eller lest aviser. Vi kan dessuten kombinere virksomheten med tilknytning til Internett.

Røine legger ikke skjul på at det står ytterligere satsinger for døra.

- Nå skal vi trekke erfaringer ut av Köln og Zürich. Jeg sitter ikke med et Tysklands-kart hvor vi har plottet inn de neste satsingsstedene, men det blir flere byer her i landet, det er helt sikkert, sier han.

ROBERT DANSCH vil ikke avsløre hvilke mulige samarbeidspartnere han ønsker seg for Oslos vedkommende.

- Det ville de vi snakker med sikkert ikke sette pris på, sier Dansch.

Men strengt tatt er det vel bare et par muligheter. Sjefredaktør og direktør Knut Haavik i Aller avviser at han skulle være på tale. Konserndirektør Bjørn Larsen i A-pressen vil ikke kommentere saken - men hans firma driver allerede gratisavis i Oslo sammen med danske Søndagsavisen.