ÅPNING: "Øye i stein» av den verdenskjente, indisk-engelske kunstneren Anish Kapoor på  plass i Vestbygd, og dermed ble Skulpturlandskap Nordland fysisk fullbrakt. Foto: Harald Flor
ÅPNING: "Øye i stein» av den verdenskjente, indisk-engelske kunstneren Anish Kapoor på plass i Vestbygd, og dermed ble Skulpturlandskap Nordland fysisk fullbrakt. Foto: Harald FlorVis mer

Grenseløse Nordland

I kveld mottar Skulpturlandskap Nordland Norsk kulturrråds ærespris. Den er fortjent.

Kommentar

Overrekkelsen skal skje i Bodøs nye kulturhus Stormen. Et værlag som også preget debatten omkring dette makeløse prosjektet. Det unike ved Skulpturlandskap Nordland ble straks forstått utenfor landsdelen, landet og det europeiske kontinentet. Ideens opphavskvinne, Anne Katrine Dolven, vekslet mellom å gå gallerirunder i Berlin og sette sjøbein nær sitt Lofoten-atelier. En perspektivrik pendling som resulterte i at maleren og videokunstneren fikk både fylkespolitikere som folk med seg, da hun lanserte forslaget ved inngangen til et 90-tall som ga grokraft til håp og nye tanker.

Finske Kain Tapper innledet på Vega med det tredelte «En ny samtale» i ulikt formet og skravert granitt. «Kain kan skulptere morgenduggen», sa en gang hans sensitive, svenske kollega Torsten Renqvist. Finlands tidligere juniormester i langrenn forholdt seg ikke bare til motstanden i de geologiske materialet. Den skulpturelle konstellasjonen etablerte også et område, der den får gjensvar fra omliggende landskapslinjer og fjerne fjellformasjoner.

Et armslag i areal mye videre enn den toskanske storgården Fattoria di Celle. En viktig forgjenger til nordlandsopplegget. Der kjente kunstnere som polske Magdalena Abakanowicz og franskmennene Anne & Patrick Poirier har installert skulpturer med blikk for stedets egenart på beitemarker og i elveløp.

I likhet med seinere kolleger ble Tapper bistått av et faglig kompetent og profesjonelt apparat. Det var dominert av «jentegjengen» Maaretta Jaukkuri, Margrethe Gunnes, Torill Ueland og Aslaug Vaa. En sammensetning som samsvarte med kvinners frammarsj innenfor kunstlivet i 90-åra. På lista over deltakere i Skulpturlandskap Nordland fins Dorothy Cross (Irland), islandske Hulda Hákon, spanjolen Christina Iglesias og Inge Mahn fra Tyskland. Fra vertslandet kom Inghild Karlsen og Sissel Tolaas. Og som siste kunstner ut: zambisk-norske Anawana Haloba — ferdig sist sommer på Træna.

Nasjon, etnisitet og kjønn er egentlig uviktige faktorer i forbindelse med Skulpturlandskap Nordland. Prosjektet pekte fra starten av mot noe grenseløst. Også når det gjaldt skulpturelle virkemidler og materialbruk. Dialog ble et nøkkelord, og den oppsto delvis verbalt. Forfattere som Lars Saabye Christensen og Kjartan Fløgstad kom med gjensvar i bokform. «Innsida er som ømhet» leste ungjenta Trude Antonsen fra diktet «Øye i stein». Tilegnet skulpturen av Anish Kapoor. Kjærtegnet av småbølger på sin posisjon i flomålet under den uforglemmelige åpningen i Lødingen. Da ble Anish varm. Og Trudes tittel ga skulpturen sitt navn.