20 musikere fra 17 land utgjorde 2000-utgaven av Den europeiske kringkastingsunionens storband slik det framsto i NRK, Festspillene og Nattjazz' samarbeidskonsert seint fredag kveld. Første del var viet komposisjoner og arrangementer signert dirigent Lars Erik Gudim, annen del besto av Bugge Wesseltofts femsatsede suite «Era», med komponisten bak ymse tangenter og knotter.
Tross bare fem øvingsdager lød bandet brukbart samspilt i Gudims ganske krevende arrangementer, men bød først og fremst på flere fremragende, om enn i Norge ukjente, solister.
Unntak med tanke på det siste var den svenske bassisten Lars Danielsson, sist hørt her hjemme med Cæcilie Norby og Per Jørgensen. I «Era» spilte han en hovedrolle i den tredje (og fineste?) satsen, og sto for ett av konsertens høydepunkter.
Mens Gudims avdeling alt overveiende beveget seg innenfor et moderne standard storbanduttrykk, med noen stilsikre vink til Ellington, Basie o.a. i «Centennial Impressions», tok Bugge orkesteret med på en annerledes tur, nærmere sin «new conception of jazz». Hans måte å bruke orkesteret på var utradisjonell og på sitt beste uhyre spennende, og bidro sterkt til at publikum, pluss norske radiolyttere, som kunne følge konserten direkte, fikk en fin og annerledes storbandkveld.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger