|||Designeren og emaljekunstneren Prytz Kittelsen ble regnet som en av Nordens fremste formgivere.
-Hun var en utrolig kreativ og nyskapende person innenfor designfeltet, sier Karianne Bjellås Gilje.
Skribenten og redaktøren for litteraturtidsskriftet Prosa, Karianne Bjellås Gilje, står bak boka «Grete Prytz Kittelsen. Emalje og design» fra 2008.
Opplevde renessanse Grete Prytz Kittelsen preget brukskunst og designhistorien fra etter andre verdenskrig og fram til våre dager. Hennes siste kolleksjon kom i produksjon i 2004.
—Det er vemodig at hun er borte, men hun fikk oppleve renessansen de siste åra, sier Gilje.
Mest kjent er hun for sine emaljerte skåler, fat, boller og kjeler med lotusmotiv.
Scandinavian Design Disse ble solgt i millioner i Norge og internasjonalt på 60-tallet, og er fremdeles svært populære på bruktmarkeder og fortsatt i bruk i mange hjem.
Gilje omtaler Prytz Kittelsen som den mest sentrale kunstener en i Scandinavian Design-perioden 1945-65, og har vært toneangivende helt fram til i dag.
Også som smykkekunstner høstet hun stor anerkjennelse.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger