Grieg i grooven

Suverent spilte elsk-dem-eller-hat-dem-versjoner.

Anne-Marie Giørtz Originalt og helstøpt i tekst og tone.

Trio 3 + Geri Allen

CD: Musikken til Edvard Grieg har gjennom åra inspirert så ulike storbandarrangører/ledere som Duke Ellington og Geir Lysne til dåd, mens Dag Arnesen har brukt den som en av kildene i sitt vellykkede triokonsept «Norwegian Song». Følgelig varsler ikke en platetittel som «Edvard Grieg in jazz mood» nybrottsarbeid, men når Kjell Karlsen, 77 & still swinging, har samlet et storband for å spille inn Griegs mest kjente melodier, 50 år etter det første Kjell Karlsen Big Band, er det likevel grunn til å stanse opp.

Både fordi Grieg er Grieg, og fordi Karlsen har tatt et klokt grep: Alliert seg med en rekke arrangører og møblert bandet med musikere på norsk toppnivå.

RESULTATET er blitt jazz-Grieg/oppjazza Grieg som det er lov å elske eller hate. Versjoner med harmoniseringer, taktarter og rytmiske finesser som noen finner lekne og morsomme, vil slå andre som corny og aldeles overflødige. Det er som det skal være; kjente toner i ny tilberedning vil alltid avstedkomme ulike reaksjoner, med mindre mangelen på kraft og henvendelse er så lammende at musikken verken provoserer eller begeistrer.

Dét er ikke tilfelle her.

Og uansett hvordan man måtte foretrekke sin Grieg servert: Musikerprestasjonene på albumet er nesten unntak fremragende. Ikke overraskende, etablerte utøvernavn som Frank Brodahl, Knut Riisnæs, Jan Kåre Hystad, Anders Aarum, Rune Arnesen, Hans og Per Mathisen og Staffan William-Olsson bærer alltid i seg en kvalitetsgaranti, og en fremadstormende arrangør/trombonist som Even Kruse Skatrud gjør seg stadig positivt bemerket.

Vokalistene - Kåre Conradi, Heidi Ruud Ellingsen, Carsten Loly, Torun Eriksen, Bjørn Johan Muri (han fra «Idol») og vokalgruppa Pitsj – er litt mer ujevne, men holder stort sett vann, de også. Og bidrar til at denne runden med Grieg’s Greatest Hits (pluss en i denne sammenheng nokså påklistret Kjell Karlsen-original) lander støtt og antakelig vil komme til å selge jevnt og trutt i mange år.

ANNE-MARIE GIØRTZ (51) har vært en profesjonell og allsidig aktør på den norske musikk- og teaterscenen i snart 30 år, og viser stillferdig styrke som sanger og komponist med «På egne vegne», hennes første album på 10 år. Hun har skrevet gode melodier til et tekstmateriale med stoff i seg til ettertanke: fem Shakespeare-sonetter (Hartvig Kirans oversettelser), dikt av Aksel Sandemose, Astrid Hjertnenæs Andersen, Dagny Juell og Egil Ulateig, Unni Lindell og Bodil Malmsten, og stemningsveksler mellom det inderlige i Ulateigs vakre «Ikke for nær» og det innbitte i Malmstens rasende/morsomme fotballdiktaturprotest, «Hemma hos». Gitarist Eivind Aarset og perkusjonist Peter Baden tonemaler rundt røst og foredrag med alle farger, penselbredder og strøkintensiteter, og er i svært vesentlig grad delaktige i å plassere dette originale, gjennomtenkte og til dels suverent utførte albumet hyllehøyt i platestrømmen.

FRA DET sveitsiske modernist/avantgarde-selskapet Intakt Records kommer «At This Time», en session der den amerikanske Trio 3 – Oliver Lake (66), altsaksofon; Reggie Workman (71), kontrabass; Andrew Cyrille (69), trommer – har selskap av sin landskvinne, pianist Geri Allen (52), i et New York-studio. Det resulterte i en solid, men overraskelsesløs polering av sein- og post-Coltrane-merkesteinen, ekspressiv og intens musisering, forankret og av og til frigjort fra melodien, fra musikere med en god slump eierskap og autoritet i akkurat denne stilen.