Grillfestjazz

Grillfest med øl, prat og jazz attåt.

KONSERT: KONGSBERG (Dagbladet): Kongsberg Jazzfestival skal ha for djerv satsing, men åpningskonserten med saksofonist Petter Wettre, hans faste kvartettmedlemmer og Kringkastingsorkestret dirigert av Django Bates ble en svært blandet fornøyelse.

Minst skyld i nedturen hadde musikerne. Både Wettre, kvartetten og KORK leverte som forventet, altså godt, men uten at kvartett og orkester helt fant hverandre i arrangementene og tilførte Wettres komposisjoner synderlig merverdi i forhold til småbandversjonene.

Styggere kladdet det likevel konsertteknisk. Å forsterke opp et akustisk symfoniorkester og en akustisk jazzkvartett på en utescene som Kongsbergs Tubaloon gikk ikke bra, med et bastant lydbilde nesten uten nyanser og dynamisk smidighet. På det verste var det som å lese titler uten tekst, påstander uten argmentasjon. Spesielt kledde det Django Bates’ nær koaguleringstette arrangementer i «Fountain of Youth»-suiten svært dårlig. Forhåpentligvis vil TV-opptaket gi et sannere inntrykk av hvordan Wettres strålende «opus magnum» egentlig klinger i full orkesterversjon..

Men verst var stemmesurret fra den halvparten av publikum som benyttet musikken som bakgrunn for prat og øl-og-grillpølsehygge. I perioder gjorde de konserten til en parodi, iallfall for dem som satt på kirkesiden av scenen. Dette problemet med Tubaloon som sosialt møtested er Kongsberg Jazzfestival nødt til å løse hvis scenen skal duge til annet enn decibelsterk rock og showjazz, eventuelt så smal jazz at det dedikerte publikumet setter standarden for atferd også blant grillkoserne.

(Anmeldelsen er skrevet på basis av konsertens første fem kvarter.)