Grimm

Surrealistisk thrillerkomedie basert på Grimm-evetyret om Hans og Grete.

FILM: «Grimm» har lånt navnet og anslaget til filmen fra eventyrbrødrene Grimm. I likhet med «Hans og Grete»-historien møter vi her to «barn» som blir forlatt i skogen og finner huset til en heks.

Men her slutter også de fleste likheter. I nederlandske Alex van Warmerdams surrealistiske svartkomedie er søskenparet Jacob (Jacob Derwig) og Marie (Halina Reijn) ikke barn, men et par sultne og fattige 20- 25-åringer med et åpenbart incestuøst forhold. Heksa i skogen er nymfoman, og våre to villfarne søsken må drepe både henne, mannen hennes og ei ku i filmens morsomste scene før de klarer å flykte på moped til Spania.

I Spania tar filmen en helt annen farge, temperatur og vending. Eventyruniverset byttes ut med thrillertemaer og ender i en forlatt spagettiwestern-landsby. Det som kanskje kunne vært en brukbar idé - å omplassere Hans&Grete-metaforen til moderne tid og moderne problemstillinger - forsvinner bokstavelig talt ut i sanden. Det samme gjelder dessverre humoren.

Resultatet blir en absurd og surrealistisk film som ikke tør løpe linja helt ut. Her er flotte bilder av spanske gods og westernkulisser i sandstormer, og her er en congaspillende butler og en full bilmekaniker som morsomme sidehistorier. Men de to «barna» blir mer Bonnie&Clyde enn Hans&Grete underveis, uten at vi helt skjønner hvilket eventyr som til enhver tid utspiller seg.