Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Grip sjansen, se «Høtten»!

«1732 Høtten - marerittet har et postnummer», med blant andre Ingar Helge Gimle og Kjersti Holmen, går på NRK2 i kveld. Se den og døm selv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Karin Julsruds film «1732 Høtten - marerittet har et postnummer» ble selve symbolet på elendigheten i norsk filmbransje i 1998.

Fortjent eller ufortjent - debatten raste. Siden Dagbladet i særdeleshet ble anklaget for å sette Julsrud og filmen hennes i gapestokken, byr vi nå gjerne på en uforbeholden oppfordring til det norske folk: Se filmen når den vises på NRK2 søndag.

  • For uansett hva man mener om norske filmer, har meningene liten relevans når de kommer fra folk som ikke har sett filmene. Og det er dessverre slik i folkelig norsk kulturdebatt at meninger like ofte er fundert i fordommer som i erfaring.

I en meningsveksling etter «1732 Høtten» og en del andre uheldige premierer ble det for eksempel gitt uttrykk for at «norsk film er bare Liv Ullmann som gråter». Virkeligheten er at Ullmann ikke har grått i en norsk film siden «An-Magritt» fra 1969.

  • Da var det nok større hold i påstandene om at «norsk film er bare gærne bygdefolk i stygge boblejakker». For da «1732 Høtten» kom, var det som den siste i en rekke forsøk på å lage filmspenning fra grisgrendte strøk: Forgjengerne «Mørkets øy», «Weekend» og «Cellofan - med døden til følge» ble alle kritisert for å komme med stigmatiserende og ufrivillig morsomme framstillinger av norsk bygdeliv.
  • Man kan med andre ord snakke om en - kanskje liten, men likevel - tendens i norsk filmproduksjon i 1998. Mange påpekte en tydelig påvirkning fra serien «Twin Peaks», som gikk på tv da alle de fire aktuelle filmmanusene ble skrevet.

Lærdommen kan muligens være at man ikke uten videre kan gjøre som David Lynch når man lager film i Norge. Men i rettferdighetens navn skal det også nevnes at flere utenlandske kritikere mente Karin Julsrud gjorde en aldeles utmerket jobb med filmen sin.

  • Uansett er det vanskelig å mene noe om dette når man ikke har sett den. Og det var bare 7700 nordmenn som kjøpte billett til «1732 Høtten» da den gikk på kino. Nå går den helt gratis på NRK2, og de som søker bakgrunn for egne meninger om norske filmer, bør kjenne sin besøkelsestid:

Er den «et spekulativt, hensiktsløst og iskaldt bomskudd» som VG mente, «så karikert at en rett og slett ikke kan forvente at publikum skal ta dette på alvor» som Dagbladet skrev, «en skarp krim-thriller» som var Varietys dom, eller i all enkelhet «en slags dostojevskijsk thriller forvridd av lutheranisme» - det siste ifølge den franske avisa Le Monde.

Hele Norges coronakart