Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Gripende stemmekarisma fra svenskegrensen

Matilda (18) byr på løfter for framtida.

Foto: Birgitte Sjøberg / Artistpartner
Foto: Birgitte Sjøberg / Artistpartner Vis mer

ALBUM: Eidskog i Sør-Hedmark forbindes nok kulturelt mest med Hans Børlis slitesterke lyrikk.

Matilda Gressberg kommer ut av grensekommunen med det som tilsynelatende er ganske vanlig melankolsk ungpikepop.

Men noe av tiltrekningskraften her, foruten et stjernelag av musikere (et par Jaga Jazzist'er, BigBang-trommis Olaf Olsen, Thom Hell og David Wallumrød), er hvordan 18-åringen klarer å framstå med tydelige egenkvaliteter i en strøm av gjenkjennelige fakter og referanser.

Luftigheten i popstorslagenheten er mer Keane enn Coldplay, pikeromspopfaktene har en vokal svalhet og frasering som gir henne andre valører enn Maria Mena eller Marit Larsen.

image: Gripende stemmekarisma fra svenskegrensen

Noen av sangene griper etter overganger og refrenger på en måte som etteraper Taylor Swift med stor grad av presisjon.

Låtmaterialet - med det gripende åpningskuttet «Perfect Silence» som en umiddelbart hødyepunkt - er samlet sett kanskje litt i overkant enstonig.

Men det er samtidig godt utnyttet - den pene instrumentale innpakningen og ikke minst den vokale karismaen her bokføres med stjerner i margen og med store løfter for framtida.