Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Grøss i Tokyo

Japanske spøkelser er blodtørstige.

FILM: Ingenting får fart på blodsirkulasjonen som en god skrekkfilm. Og i «Forbannelsen: The Grudge» kommer sjokkene jevnt og trutt som de bør og skal.

«Forbannelsen: The Grudge» er en amerikanisert nyinnspilling av japanske «Ju-on: The Grudge».

Men regissøren heter fortsatt Takashi Shimizu, åstedet er fremdeles Tokyo og gjengangerne i huset er japanske.

Den vesentligste forandringen er at hovedrollene spilles av amerikanske småstjerner, men som i skrekkfilmer flest er ikke rolletolkning noe man henger segopp i.

Blant stjernene er Sarah Michelle Gellar, Bill Pullman og Jason Behr. Gellar, ellers kjent som vampyrjegeren Buffy og vant til å hanskes med overnaturlige ting, spiller Karen, som jobber som hjemmesykepleier for utlendinger i Tokyo.

Sånn kommer hun i kontakt med det hjemsøkte huset og de som både bor og bodde der.

Gjenferdene har form av en svart katt, en sørgmodig liten gutt og et mørkt vesen med langt svart hår. Og de er riktig så uhyggelige der de dukker opp på mørklagte steder, akkompagnert av illevarslende musikk.

Det er fortsatt skummelt med ansikter som plutselig spretter fram, selv når man vet at sånt kommer til å skje.

Som skrekkfilm er denne ikke på noen måte sjangerfornyende, men den inneholder alle forventede effekter og klisjeer, inkludert et velkjent grep som å sende folk som burde vite bedre alene inn i spøkelseshus etter mørkets frambrudd.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media