Grøss uten blod

Regissør Lars Berg har knapt rukket å fordøye all ros og alle priser for filmen «Glasskår», før han er i gang med neste prosjekt: grøsserteater.

Berg debuterer som teater-instruktør med «Stemmer i mørket» av amerikanske John Pielmeier på Oslo Nye Teater. Premieren er 19. september, og denne uka møtte Berg og skuespillerne hverandre for første gang.

- «Stemmer i mørket» er en psykologisk thriller som handler om en psykolog som har sitt eget radioprogram hvor hun løser folks konflikter. Noe mer kan jeg nesten ikke fortelle uten å avsløre handlingen, men det er skummelt, nærmest en grøsser, forteller Berg.

Han kom nylig hjem fra filmfestivalen i Berlin med både barnejuryens Krystallbjørn og Grand Prix-prisen fra den internasjonale juryen i kofferten for «Glasskår».

Uten blod

I «Stemmer i mørket» spiller Birgitte Victoria Svendsen psykologen, mens Trond Fausa Aurvåg, Nicolai Cleve Broch, Gard Øyen og Hans Rønningen har andre roller.

- Her er det ingen skrekk for skrekkens skyld, det ligger et budskap under. Stykket er også en kommentar til reality-tv, forteller Berg.

Foreløpig er det ikke bestemt om stykket får aldersgrense.

- Jeg vurderer å ikke bruke blod i oppsetningen, men «creepy» blir det, lover Berg.

Headhuntet

Teatersjef Svein Sturla Hungnes og «Elling»-regissør Petter Næss har trukket i trådene for å få Berg til teatret.

- Flere filmregissører begynte som teaterinstruktører, men det er kanskje mer uvanlig at man går andre veien. Det er ingen grunn til at film- og teatermiljøet skal være så atskilt. Jeg er veldig positiv til at man hopper litt fram og tilbake. Som filmregissør har du det overordnete ansvaret for hele produktet, mens som teater-instruktør samarbeider du med mange avdelinger og folk som jobber helt selvstendig. Og så er du ferdig med jobben når prøvetida er over, mens for en film er det da det begynner, avslutter Lars Berg.

FØRSTE MØTE: Instruktør Lars Berg og skuespillerne i «Stemmer i mørket» studerer en modell av scenen, slik scenografen ser den for seg. - Stemningen er preget av en positiv nervøsitet og det lover bra, sier Berg. Fra venstre Hans Rønningen, Birgitte Victoria Svendsen, Nicolai Cleve Broch, instruktøren, Gard Øyen og Trond Fausa Aurvåg.