Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Grøsseraktig erotisk thriller fra Asphaug

«Andreaskorset» er noe så sjelden som en norsk thriller, til alt overmål en erotisk thriller.

FILM: Problemet er at spenningen drøyer for lenge i startfasen. Men når den virkelig kommer i gang, blir atmosfæren grøsseraktig.

Martin Asphaugs nye film, basert på Eirik Ildahls manus, hadde premiere på Bergen internasjonale filmfestival i går. Den er åpenbart Hitchcock-inspirert. Det meste foregår mellom tre personer i lukkede, nesten klaustrofobiske omgivelser. Været er mørkt og høstlig; vi er langt ute på landet i et hus som ligger øde til. Eneste tegn til liv er toget som passerer til faste tider.

Farlig sex

I huset bor Andreas (Trond Fausa Aurvåg) og Liv (Stine Varvin), et dynamisk ungt par med god smak og lekent seksualliv. I filmens åpning har de telefonsex; Liv har lenket seg fast til dobbeltsenga med håndjern, mens Andreas er i bilen på vei fra jobb mens han forteller i mobiltelefonen hva han akter å gjøre med henne når han kommer hjem. Så kommer en traktor plutselig ut i veien.

Andreas må heretter belage seg på et liv i rullestol, uten førlighet i underkroppen. Hans bitterhet over impotensen er kanskje stor i forhold til hans øvrige utsikter som lam, men den skal komme til å spille en rolle seinere i filmen. Nå forlater Liv ham. Han må forandre alt, også sine fysiske omgivelser, for å kunne fungere alene.

Så banker Hjelpemiddelsentralen på døra, i form av en operasyngende finne som kaller seg Wagner (Svante Martin). Han skal bygge ramper og heiser og slikt som gjør livet lettere for Andreas. Straks dukker også Liv opp igjen; hun vil likevel ikke leve uten Andreas.

Handyman

Wagner, som tilsynelatende er en omreisende håndverker som sover i bilen, får flytte inn i kjelleren i huset mens arbeidet pågår. Han har en sterk og maskulin handyman-aura og blir en slags personifisert kontrast til Andreas\' hjelpeløshet. Liv merker også forskjellen, og et spill utvikler seg mellom de tre. Det tilspisser seg i hurtigtogsfart når hemmeligheter fra fortiden blir avslørt.

Sverre Anker Ousdal har en birolle som onkel i filmen, men ellers har Martin Asphaug valgt skuespillere som ikke akkurat er gjengangere i norske film- og TV-produksjoner.

Særlig når det gjelder Trond Fausa Aurvåg har valget vært smart; han overbeviser med en svært innlevd balansegang mellom paranoia og begrunnet frykt.

I filmens siste halvdel er spenningen intens, men oppbyggingen er så problematiserende at det nesten går for sent for thrillerformatet.

Filmen har ordinær kinopremiere 22. oktober.

SENGELEK: Trond Fausa Aurvåg og Stine Varvin i krevende samspill i «Andreaskorset».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media