Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Groths grep

Å tegne ei hånd har vært en hard akademisk test for utallige kunstnerspirer opp gjennom tidene, og spørsmålet om ferdighetene på dette feltet er en sann prøvelse i den populistiske delen av norsk kunstdebatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Likevel er ikke disse referansene viktige når Per Maning via video viser Jan Groths tegnende hånd i Galleri Riis i Oslo. «Portrett» kaller Maning sin 9 minutters videosekvens, som vises synkront på tre projeksjoner i galleriet.

  • En slik portrettering av kunstneren i aksjon er ikke ny, og kanskje best kjent fra franskmannen Henri-Georges Clouzots film «Mysteriet Picasso» fra 1955.

Der kunne man følge spanjolens suverene strek gjennom de forskjellige fasene i linjeløpene, som sugde seg gjennom arkene med spesialimpregnert papir. Manings konsept er nok mer i slekt med den kjente britiske videokunstneren Douglas Gordons 35 mm filmatiske portrettering av James Conlon, under en avspilling av soundtracket til Hitchcock-grøsseren «Fuglene». I den blir Paris-operaens dirigent skildret gjennom et kamera-close-up mot innlevelsen i musikken gjennom ansiktstrekkenes emosjoner og øynenes vibrasjoner, og fortolkingen av musikken fra hendenes befalende gester.

Lyden er også et sentralt element i Manings Groth-portrett, hvor opptakene av åndedrettets skiftende rytme har blitt bearbeidet til et intenst auditivt akkompagnement. De akustisk forsterkede utslagene av pusten følger det konsentrerte kameraøyet på tegnerhånda under framstillingen med fettstift på papir.

  • Det fins en identifiserende og innlevende sympati i Per Manings «Portrett» som ikke sporer av i romantisk dyrking av manuell magi.

Videosekvensen viser inn mot et kunstnerskap som befinner seg fjernt fra minimalisme-etiketten Groth ofte beheftes med, og får fram det utprøvende arbeidet bak et uttrykk som munner ut i språklig letthet. Dette framgår for øvrig med all tydelighet av Jan Groths aktuelle, retrospektive utstilling i Museet for samtidskunst.

Hele Norges coronakart