Grovens gasskamerater

Rolf Groven reagerte umiddelbart på dannelsen av en gassallianse mellom Høyre og Arbeiderpartiet. Fusjonen er allerede tolket og kunstnerisk forløst.

Bildet minner svært mye om Grovens berømte provokasjon fra folkeavstemningen i 1972, «Norsk nyromantikk». Det er da også meningen.

- Historien gjentar seg, sier Rolf Groven, og viser til den hete omfavnelsen mellom Kåre Willoch og Trygve Bratteli sittende på det norske flagget under skyggen av den tyske ørnen i EF-året 1972.

Samrør

Ja, historien gjentar seg, nå med Jan Petersen og Jens Stoltenberg i het samrøre. Ørnen er omgjort til flammende gass. Flagget forsvinner i rør.

- Høyre og Arbeiderpartiet burde vedstå seg partnerskapet. Jan og Jens burde komme ut av skapet! sier Rolf Groven.

Det er ikke mer enn noen måneder siden han sist skapte røre og rabalder med «Kinder, Küche und Kirche»: En naken Valgerd sitter der med Frp-Kleppe på fanget. Carl. I Hagen og Kjell Magne Bondevik hygger seg sammen i badekaret. Tolkningen av motivet lå i dagen: Valgerd Svarstad Haugland er husmora som har gjort Frp stuereint.

Refusert

Nærmest rutinemessig ble maleriet refusert av Høstutstillingen 1999.

Derimot vekker det alminnelig forbauselse at Dagbladet skulle ha nektet å trykke «Norsk nyromantikk» i 1972. Mistanken blir bekreftet etter noen detektivrunder i korridorene: Redaktør Arve Solstad sa angivelig: «Det finnes grenser, Groven! Selv her i Dagbladet.»

Men Groven vek ikke tilbake. Han malte i 1978 «En demonutdrivelse», der evangelist Aril Edvardsen og biskop Per Lønning utøver håndspåleggelse og bønn over en Madonna-aktig naken, ung pike blottlagt på alteret.

Bildet minner svært mye om Rembrandts berømte bilde av en obduksjon fra 1632, «Dr. Tulps anatomiske forelesning». Det er også meningen. Groven bruker parafrasen.

- I «Gasskraftverk» gjør jeg for første gang en vri på mine egne bilder, sier Groven.

30 lærebøker

Det kan Groven gjøre i trygg visshet om å ha oppnådd en slags klassikerstatus i provokasjoner. «Norsk nyromantikk» fra 1972 er trykt i mer enn 30 lærebøker.

Rolf Groven har provosert i 30 år. «Ubåt i Hardanger» er fra 1981. Båten med brudefølget er blitt til et strandet russisk vrak, trolig i whiskyklassen, omgitt av US Army på alle bauger og kanter. «Gi ham ei framtid», bildet med atomgutten fra 1983, er et høydepunkt i norsk plakatkunst. Det lille barnet stirrer tomt framfor seg ved stranda av et radioaktivt vann, omgitt av atomavfall og elendighet. Maleriet ble effektivt brukt av organisasjonen Nei til atomvåpen. «Flyktninger i Norge» fra 1995 er Rolf Grovens bidrag til asyl- og innvandringsdebatten i Norge. Her er det politikerne, igjen med Carl I. Hagen i forgrunnen, som forskremt og forslått trygler om å slippe gjennom gjerdet.