SKOLE FOR ALLE: Daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte elever i klasse 5B på Berg skole i Oslo før jul i fjor. - Vi trenger en skole som bedre lykkes i å motvirke sosial ulikhet, en skole der alle barn har like gode muligheter for å lykkes, lære og trives, skriver innsenderen. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
SKOLE FOR ALLE: Daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte elever i klasse 5B på Berg skole i Oslo før jul i fjor. - Vi trenger en skole som bedre lykkes i å motvirke sosial ulikhet, en skole der alle barn har like gode muligheter for å lykkes, lære og trives, skriver innsenderen. Foto: Heiko Junge / NTB ScanpixVis mer

Utdanning:

Grunn til å frykte at vår inkluderende fellesskole om noen år har spilt fallitt

Evalueringen av læreplanreformen «Kunnskapsløftet» viste at skolen har blitt for teoritung og ensrettet, og at flere elever går ut av ungdomsskolen uten fullverdig vitnemål.

Meninger

Bilder av sol, sommer og spennende feriemål i inn- og utland spres i sosiale medier og preger avisenes forsider om dagen. Det dannes et inntrykk av at alle lever på samfunnets solside, selv om vi egentlig er smertelig klar over at så ikke er tilfelle.

Forskjellene i Norge øker, og over 100.000 barn lever i fattigdom. De aller fleste av disse barna kan dessverre se langt etter de ferieopplevelsene det store flertallet koser seg med. Antallet ungdommer som oppgir å være ensomme eller ha ulike former for psykiske helseplager vokser.

Disse utfordringene møter dessverre liten forståelse hos dagens regjering. Tvert om – de har aktivt ført en politikk som øker de sosiale forskjellene i Norge.

H/Frp- regjeringen kuttet tilbudet om gratis skolefrukt og gratis kulturskoletime for alle barn på 1.-4. trinn, som den rødgrønne regjeringen innførte. I sommer kunne vi lese om at mange barn ikke kan benytte seg av kulturskoletilbudet, fordi det er for dyrt.

Utdanningspolitisk talsperson i SV: Mona Fagerås.
Utdanningspolitisk talsperson i SV: Mona Fagerås. Vis mer

Det samme ser vi også når det gjelder deltakelse i skolefritidsordningene (SFO/AKS). SV og det rødgrønne byrådet i Oslo har sørget for at 9500 barn får gratis Aktivitetsskole (AKS) fra skolestart i år. Barna får dermed nesten 50 ekstra timer i måneden til lek, språktrening og læring sammen med vennene sine. Høyre i Oslo er imot, og deres regjeringskolleger går inn for en behovsprøvd modell som har vist seg mislykket på barnehageområdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra forskning vet vi at skolen er et viktig bidrag for å få til sosial utjevning, men også i Norge ser vi at elevenes skoleresultater har sammenheng med sosial bakgrunn.

Evalueringen av læreplanreformen «Kunnskapsløftet» viste at skolen har blitt for teoritung og ensrettet, og at flere elever går ut av ungdomsskolen uten fullverdig vitnemål. Antallet elever som trenger spesialpedagogisk hjelp økte betydelige i samme periode.

Skoleforskere og psykiatere advarer om at overdreven testing og måling av elevenes prestasjoner fører til stressrelaterte fysiske og psykiske helseplager.

SV mener vi trenger en skole som bedre lykkes i å motvirke sosial ulikhet, en skole der alle barn har like gode muligheter for å lykkes, lære og trives.

Vår oppskrift er tuftet på omfattende forskning, men like viktig – vi lytter til de som kjenner skolehverdagen best, elevene og lærerne. Derfor foreslår vi også at skolen må være mer praktisk og variert, slik at barn skal få bruke, oppdage og videreutvikle et mangfold av sine talent.

Vi trenger flere lærere med tid til å følge opp hvert enkelt barn på deres egne premisser. Antallet tester og prøver i skolen må reduseres slik at skolen kan ivareta et bredt kunnskapssyn. Kreativitet, kunst og kultur, lek og bevegelse, og et sunt og gratis skolemåltid skal være en naturlig del av skolehverdagen der læring og trivsel går i hånd i hånd.

Med regjeringens manglende vilje til å utvikle skolen i tråd med faglige anbefalinger, så er det grunn til å frykte at vår inkluderende fellesskole om noen år har spilt fallitt. Det er alvorlig, særlig i ei tid som utfordrer de sidene ved det norske samfunn som de fleste av oss verdsetter høyt – et likestilt og demokratisk samfunn med små forskjeller og høy tillit mellom folk.

Fellesskolen har en avgjørende rolle for å gi alle barn muligheter til å realisere sitt potensial og leve ut sine drømmer. Den må derfor styrkes – ikke svekkes!