Gryteflause for journalistenes vaktbikkje

Storannonsør best kjent for falskt bestikk og regntøy som ikke tåler regn.

(Dagbladet.no): «Gryter i verdensklasse» lokket et reklamebilag til fagbladet Journalisten i dag, som blant annet blir sendt ut til flere tusen medlemmer av Norsk Journalistlag (NJ).

- Vi selger ikke gryter

Reklamen med de svært billige teflongrytene var fulgt av et separat brev som kunngjorde et «ekstra tilbud» til nettopp NJ-medlemmene. Etter at det dumpet ned i journalistenes posthyller har flere reagert, både på annonsørens fortid og på at tilbudet er formulert som en spesialavtale med journalistlaget.

NJ har nemlig en svært klar oppfatning at journalister ikke skal få økonomiske fordeler av noen art som følge av yrket.

- NJ selger ikke gryter. Vi har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Det kan medlemmene være sikre på, sier NJ-leder Ann-Magrit Austenå til Journalisten.no.

Hun hadde ikke godkjent bruken av fagforeningas navn.

Piratbestikk

I tillegg til de etisk problematiske formuleringene i selve reklamebrevet er gryteselgeren, det norske firmaet International Trade Service (ITS), ikke kjent for å være blant de ryddigste i postordrebransjen.

I januar i år var det Norsk Tjenestemannslag, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund som i et brev fra ITS til sine mange titalls tusen medlemmer angivelig tilbød spesialpris - denne gang på Solingen kvalitetsbestikk fra Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det var uten tillatelse fra forbundene, og flere har meldt ITS til Forbrukerrådet for misbruk av navn og logoer. Mange lot seg lure til å kjøpe det som viste seg å være tyrkiskprodusert bestikk av heller laber kvalitet. Blant dem var 70 år gamle Esther Jensen fra Bergen, som kjøpte fem kasser til 3000 kroner.

Også regntøyet som ble solgt av ITS til blant annet barnehageansatte i Haugesund hadde betydelige mangler. Regntøyet, som ble solgt til «før 2490 kroner - nå 499», var rett og slett ikke vanntett.


Beklager tabbe

- Vil de annonsere for gryter i Journalisten og kan betale for seg, så får de lov til det. Om produktet eventuelt ikke holder mål er det en sak for Forbrukerombudet og ikke oss, sier redaktør Trygve Aas Olsen i Journalisten til Dagbladet.no

Han ser det ikke som sin oppgave å evaluere troverdigheten til fagbladets annonsører. Men redaktøren innrømmer at utformingen av reklamen var svært uheldig.

- Ja, det var denne fatale lappen som fulgte med der det står at NJ er involvert. Der sviktet kontrollrutinene våre, og vi støtter selvsagt NJ i at journalister ikke kan motta noe slikt tilbud, sier Aas Olsen, som betegner episoden som en tabbe.

Han forteller at ITS oppga at de kun skulle levere en ren prisliste på grytene, og sa ikke noe om det «spesialtilpassede» tilbudet.

<B>- TABBE:</B> Årvåkne og skadefro journalistkolleger mobbet i dag fagbladet Journalisten for valg av annonsør. Redaktør Trygve Aas Olsen beklager at Norsk Journalistlag ble brukt i grytereklamen, men har stor takhøyde for hvilke firmaer som kan kjøpe annonseplass.