Gud er i detaljene

Har du gått ut av kinosalen og tenkt at «The Matrix» bare var effekter, kamp og brevkursfilosofi? Du får en ny sjanse til å henge deg på:

De har Matrix- mani

Den ene: I kristendommen er det Jesus Kristus Messias som redder menneskeheten, men ofrer seg selv. Keanu Reeves' rollefigur Neo - et anagram til «The one» - skal lede menneskeheten ut av den datastyrte tvangstrøya.

«Morpheus» : I gresk mytologi er han drømmenes Gud. I filmen er han leder for frigjøringsgeriljaen som skal vekke massene fra illusjonenes undertrykkelse.

«Zion» : er Guds kongedømme, hvor de gode vil bli spart fra jordens undergang. I filmen er Zion den eneste byen hvor menneskene kan være frie.

«Nebukadnesar» : I Bibelen var han en konge fra Babylon som søkte etter mening i drømmene sine. I filmen: Morpheus kaller skipet sitt «Nebuchanezzar» og besøker et orakel for å gripe inn i virkeligheten - som egentlig er en drøm.

«Forræderen» : I Bibelen svikter Judas Jesus for 30 sølvmynter. I filmen: Svikeren Cypher (tenk Lu sifer ), en av Morpheus' sju betrodde. Han svikter Morpheus for å oppnå en bedre middag.

«Oppstandelsen» : I Bibelen dør Jesus på korset, men kommer tilbake etter tre dager hvor han beviser at han er «den ene». I filmen: Neo er død i tre minutter. Han får livet tilbake av Trinity (treenigheten) som kysser ham. En Maria Magdalena-aktig handling.