Gud og hvermann

Landeplagene skinner og mennene sturer i «Exodus».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Det er mulig å skille mellom de som endevender verden og de som tilfeldigvis står oppå kontinentalplatene når de begynner å bevege seg. I alle fall i filmene til Ridley Scott.

Blant de siste er fotsoldatene og sivilistene som snubler inn i en utfordring og oppdager noe nytt i seg selv: Ripley, Rick Deckhard, Thelma og Louise. Blant de første er de myteomspunne skikkelsene som leder revolusjoner og ekspedisjoner: Christoffer Columbus, Robin Hood, og nå Moses i «Exodus: Gods and Kings».

Maskulint og feminint Hverdagsheltene gjør størst inntrykk. Som med de andre legendene vil Scott jorde Moses i menneskelig erfaring, som med de andre føles det ikke som om han rekker å tenke sine interessante tanker til ende før oppgjørets time er kommet og helten stiger fram mot en bakgrunn av noen tusen statister og så mye spesialeffekter du får kjøpt for noen millioner dollar. Men de guddommelige straffedommene i «Exodus» ser absolutt guddommelige ut.

I film som i bibel er Moses (Christian Bale) oppfostret ved hoffet i Egypt, som en pleiebror av Faraos sønn og arveprins, Ramses (Joel Edgerton), i et fakkelopplyst slott som aldri helt unnslipper den campy stemningen av vektløs Las Vegas-hotellobby.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer