«Bokstaver er som små spikere smidd av vallonerhender. En gang hvitglødende og raket rett ut av essen. Med tiden kjølnende og rødmende, deretter svarte og sterke. Jeg tenker på dem som vekster, som de bøyde stammene hos pinte trær, martrede myrfuruer eller de forkrøplede bjørkene man finner i fjellskråningene».
Dette vakre bildet er hentet fra finsk-svenske Mikael Niemis historiske krimroman «Koke bjørn». Det er også betegnende for Niemis egen stilistiske trolldomskunst, der han skaper bilder, lukter, lyder, stemninger og mennesker som gjør denne boka til en helt ekstraordinær leseropplevelse.
Nervepirrende og uforutsigbart
Året er 1852. Vi er i Nord-Sverige, på grensa til Finland, nærmere bestemt sognet Pajala, der «en tredjedel er kroverter, en tredjedel fyllebøtter og en tredjedel fattige stakkarer som lever på understøttelse». En dag blir tjenestejenta Hulda funnet drept, nedsunket i en myr. Den forfyllede og brutale lensmannen slår raskt fast at den skyldige er en morderisk bjørn, og de hevngjerrige bøndene starter en storstilt bjørnejakt som ender i et blodbad. Men det er én mann som slett ikke er overbevist om at bjørnen er skyldig. Det er Læstadius, prosten i Pajala.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger