Gull alt som glitrer

«La Cage aux Folles» er et godt sted å være.

RAUS OG MORSOM: «La Cage aux Folles» er en oppsetning som lykkes både i innhold og utførelse. Den trekker deg inn i en sterkt pudret og parfymert klem før den dytter deg ut i bergensnatten. Foto: Leif Gabrielsen/Den Nationale Scene.
RAUS OG MORSOM: «La Cage aux Folles» er en oppsetning som lykkes både i innhold og utførelse. Den trekker deg inn i en sterkt pudret og parfymert klem før den dytter deg ut i bergensnatten. Foto: Leif Gabrielsen/Den Nationale Scene. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MUSICAL: Dette er en verden der for mye egentlig er litt for lite. Der alt som kan dyppes i paljetter og bades i sjokkrosa lys har gjennomgått nevnte behandling. «La Cage aux Folles» foregår i en skeiv pariserklubb, et Moulin Rouge for transvestitter, kostymene har Cårejånni Enderuds umiskjennelige signatur, og de første scenene gir grunn til å frykte overforbruk av se-en-mann-i-kjole-humor. Deretter blir det bare fint.

Om verdighet Alvin (Bjarte Hjelmeland) og George (Bjørn Willberg Andersen) er kjærester på tyvende året, og har funnet sine roller: Alvin går i kjole, George i bukser; Alvin er scenens strålende påfugl, George trekker i trådene. Men Georges sønn forviller seg inn i en forlovelse med datteren til en kristenkonservativ politiker, og vil ha familien med på et bedrag som sårer den flamboyante Alvin. Under spandexen handler «La Cage aux Folles» om selvrespekt og verdighet.

Sjarmtroll Bjarte Hjelmeland og Bjørn Willberg Andersen er et inntagende par. Sparringen mellom dem er overbevisende og øm. Men like viktig som å forkynne toleransens evangelium er underholdningsaspektet, og regissør Lisa Kent har mesterbrev i musicalhåndverk. På den snurrende scenen drives fortellingen nådeløst fremover, den klassiske showkoreografien er flott og underholdningsnivået holdes oppe i tre fulle timer. Den rause, sjarmerende «La Cage aux Folles» lykkes både i innhold og utførelse. Den trekker deg inn i en sterkt pudret og parfymert klem før den sender deg smilende ut i bergensnatten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer