Gull til Silver

«The Matrix», «Die Hard», «Dødelig våpen» og «48 timer» har gjort produsent Joel Silvers merittliste like lang som Hollywood Boulevard.

Den er den første filmen i det 21. århundre. «The Matrix» har lagt lista for framtidas filmproduksjon. Ideene er gode, historien og fortellerteknikken er innovativ, og teknologien, som ikke bare er en del av historien, men som i tillegg bidrar til å fortelle historien, gjør filmen unik. Jeg mener det.

Joel Silver lener seg bakover i stolen og knipser pekefingeren i bordkanten.

- Denne filmen er nesten blitt et problem for meg. Nå er det det ikke snakk om at jeg for eksempel kan ha en scene med to fyrer som slåss på en balkong i en av mine filmer. Ikke etter kung fu-scenene i «The Matrix».

JOEL SILVER ER EN LITEN, lubben amerikaner. Han har masse skjegg og en svær mage. Det høyre beinet stamper takten mens han snakker og skaper små bølger i magen bak bomullsskjorta. Silver er en av Hollywoods største produsenter, fryktet og elsket om hverandre. Men man skulle ikke tro, ved å se på ham, at filmene hans har spilt inn nesten tre milliarder dollar. Men det har de, og nå nylig var Joel Silver i Barcelona for å markedsføre sci-fi-suksessen «The Matrix».

- Jeg har sett den hundrevis av ganger, sier Silver og legger hodet bakover.

- Huuundreds of times. Jeg må jo det når jeg er produsent. Det er en film jeg er stolt av å ha vært med på å lage. Det er jeg for så vidt av alle filmene jeg har laget, men denne er jeg spesielt fornøyd med.

- Hva var din første reaksjon da du leste Andy og Larry Wachowskis manuskript?

- Jeg følte virkelig at det var spennende.

Manuskriptet er velskrevet, smart og komplekst og har elementer som er uvanlige for en film i denne sjangeren, sier Silver.

Han snakker om actionsjangeren, og når han gjør det, er det rimelig å tro at Silver vet hva han snakker om. Med filmer som «Die Hard», «Dødelig våpen», «48 timer» og «Den siste speider» på cv-en, er det få som overgår ham.

- Det som gjør «The Matrix» til en annerledes actionfilm er at den tillater publikum å tenke, fortsetter Silver.

- Ofte er det sånn at vi gir dem en rask, kjapp og begivenhetsrik opplevelse, og at det er nok. Men med en så komplisert historie som «The Matrix» bringer vi actionpublikummet inn på en ny arena. De må rett og slett følge bedre med.

FOR BARE ET PAR UKER SIDEN hadde Silvers siste film premiere i Norge. Selv er han allerede godt i gang med oppfølgeren. De har ikke startet filmingen ennå, men Silver har for lengst begynt å tenke på det.

- Er det en god idé å lage en oppfølger?

- Ja. Fordi en stor del av historien ikke er fortalt ennå. Det har for så vidt vært meningen med en oppfølger hele tida, men det sier seg sjøl at hvis filmen hadde vært en fiasko, ville dette vært slutten, og ingen hadde fått se resten av historien.

- Du har laget oppfølgere før, blant annet «Die Hard 2» og «Dødelig våpen 2, 3 og 4».

- Jepp. De du nevner der var alle sammen enkeltstående filmer, men så bestemte vi oss i ettertid for å lage en ny film, og da måtte vi samle alle igjen og lage en ny historie. Derfor hadde oppfølgerne en tynnere historie enn den første filmen. I «The Matrix» er det annerledes. Her fortsetter vi bare en historie vi allerede har påbegynt. Toeren og treeren lages sammen. Det er liksom den samme historien.

- Men «Dødelig våpen»- og «Die Hard»-filmene er du ferdig med?

- Ja. Jeg har fortalt de historiene. Men jeg kunne godt tenke meg å jobbe med Mel og Danny (Gibson og Glover, journ. anm.) igjen. Og med Joe Pesci. I love these guys. Men «Dødelig våpen» tilhører fortida. Det er «The Matrix» som er framtida.