Antall unge som sliter med dårlig selvbilde ser ut til å øke kraftig. Organisasjonen Press, som er Redd Barnas ungdomsorganisasjon, ønsker å rette fokus mot dette i sin kampanje «Gullbarbien», der Dagbladet var blant de tre nominerte og vant foran Proteinfabrikken og solariumskjeden Brun og blid.
Statistikken understreker alvoret bak denne litt uhøytidelige kåringen. Tall fra Folkehelseinstituttet i 2014 viser en sterk økning i bruken av antidepressiva blant unge mellom 15 og 19 år. Antall brukere er nesten 6000, mot 4000 i 2004. For egenrapporterte psykiske plager, har vi prosenttall. Det har økt fra 11 prosent til 18 prosent for de mellom 16 og 24 år. Tallene er vesentlig høyere for jenter enn gutter i begge statistikker.
Hva er årsakene til økningen? Noen av de vanligste forklaringene er nettet, sosiale medier, økt prestasjonsfokus på skolen, kroppspress og treningstrend. Aftenpostens medarbeider i ungdomsdebattedaksjonen, Amalie Lereng, skrev denne uka om unge som deler fra sexlivet sitt, utveksler farlige slankeråd og mobber i lukkede Facebook-grupper. Foraene varierer i størrelse, fra et par titalls til 60 000, skriver Lereng. Der folk diskuterer farlige slankemetoder som «bodywrapping», som består i å surre inn kroppen i plastfolie for å bli slankere (nei, det virker ikke). Der unge legger ut bilde og ber om å bli «ratet», altså få karakter på utseende. Og hvor de deler svært privat informasjon. Kommentaren er bare en av mange som illustrerer en ungdomskultur som kan være vanskelig å håndtere. Eller for å si det på en annen måte: som kan gi unge et dårlig selvbilde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger