Gullfiskene yngler

I går kveld feiret reklamebransjen seg selv for 8. gang. New Deal gikk av med seieren.

Ballroom Blitz, forhåndsfavoritten under utdelingen, stakk av med seieren.

Det er femte gang at New Deal vinner den gjeve reklameprisen, og som vanlig hadde guru Ivar Vereide en finger med i spillet. Ballroom Blitz var den siste reklamen han var med på å lage før han sluttet i New Deal og gikk over i konkurrenten Dinamo, som kanskje kan håpe på en liten gullfisk til neste år.

15 759 lesere stemte på sin favorittreklame via Gullsfiskens nettsider, og programleder Paal Tarjei Aasheim kåret vinneren etter en hektisk ankomst med tvangstrøye og hjelp av hundepatruljer fra politiet i Drammen.

- De trengte spisskompetanse, så de kom til oss, flirer vaktleder Tor Stein Hagen ved Drammen politidistrikt.

På forhånd var tolv finalister plukket ut, og konkurransen var knallhard blant dem som ikke hadde politibistand. New Deal deltok med hele fem filmer, mens Leo Burnett stilte med tre vinnerkandidater. Dinamo, JBR McCann, Bates og Virtual Garden stilte med en film hver.

Her er listen over filmene som var nominert:

1. kvartal

Kraft Freia "Traktor"

SAS "Safety on board"

Norsk Sykepleierforbund "Sladden"

2. kvartal

VG "Elg i solnedgang"

Byggmakker "Frokost"

Storebrand "Pensjonist"

3. kvartal

Norsk Tipping "Frank"

NetCom "Texas"

Telenor Mobil "Kloning"

4. kvartal

Norsk Tipping "Ballroom Blitz"

VG "On the road again"

Dagbladet "Sterke pensjonister"

VANT: New Deals reklamefilm for Norsk Tipping vant årets gjeveste reklamepris.