Gullkorn

Seint, men godt lar saksofonist Håkon Kornstad trioen sin cd-debutere.

I det tett samkjørte bandet forløper idéutvekslingen friksjonsfritt i en seriøs, men aldri selvhøytidelig musisering. Kornstad, bassist Mats Eilertsen og trommeslager Paal Nilssen-Love har lenge tilhørt frontfigurene i «ungjazzen». Som trio har de spilt festivaljobber i så vel New York som i Molde (med Pat Metheny), og har høstet lovord for en improvisasjonsglad, robust modernisme med uttrykksspenn fra det helt sarte til det muskuløst ekspressive.

Hardkjør

På scenen kan Kornstad være en av de frieste og mest ildsprutende solistene. Eilertsen/Nilssen-Love har aldri takket nei til swingende hardkjør, og denne siden av trioen blir grundig dokumentert, blant annet i deler av Kornstads lange «Arched Shapes» og Eilertsens komprimerte «Intornette» . Men på mange måter er det trioens blåskimrende balladeside som gjør mest inntrykk denne gang.

Luftig

Stephen Sondheims «Send In the Clowns» får en følsom, vakker tolkning, og det samme gjør Eilertsens «Spring Song» , med intens, men samtidig luftig «interplay». Tittelsporet, en duett mellom Nilssen-Love på sitt mest perkusjonslyriske og Kornstad i ditto overblåsnings-/overtonehjørne, viser sammen med «Peasant Song» (en Bartsk-transkribert folketone) også hvor åpent uttrykket kan være i denne trioen uten at nerven et øyeblikk svekkes. En perfekt avrunding av en cd der den musikalske egenvekten mer enn kompenserer for den korte spilletida - ca. 43 minutter.