KOMMENTARER

Filmfestivalen i Cannes:

Gullpalmen i Cannes gikk til en av verdens varmeste filmskapere

Veteranen Hirokazu Koreeda fikk den høyeste utmerkelsen for familiedramaet «Shoplifters»

VANT GULLPALMEN: JAPANSKE "SHOPLIFTERS", REGISSERT AV HIROKAZU KOREEDA, FIKK DEN GJEVESTE PRISEN DA FILMFESTIVALEN I CANNES BLE AVSLUTTET LØRDAG KVELD. Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Årets filmfestival i Cannes bar preg av et ønske om fornyelse — det være seg juryformann Cate Blanchett, som snakket om betydningen av mangfold både blant filmskapere og jurymedlemmer fra festivalens podium, eller kvinnemarsjen opp den røde løperen i den første festivalhelgen, som sprang ut av et ønske om å se flere kvinnelige filmskapere blant de som velges ut til Cannes’ prestisjetunge hovedkonkurranse. Men da den gjeveste prisen av alle, Gullpalmen, ble delt ut, gikk den til en veteran som hadde ventet lenge på en slik anerkjennelse.

Hirokazu Koreeda, som vant for dramaet «Shoplifters», har lenge vært en av både Japans og verdens fremste filmskapere. Han er en stor humanist, som i film etter film ser nærmere på forskjellige familier og alt de strir med, med et empatisk, men usentimentalt blikk. «Shoplifters» følger en improvisert familie der foreldrene lærer barna å livnære seg ved å stjele. Foreldrene omsorgsfulle og utnyttende samtidig. Idet historien begynner blir lille Yuri brakt inn i familien; de voksne har observert at Yuris egentlige mor ikke synes å være noe snill med henne, og bestemmer seg like godt for å beholde barnet. Det skal vise seg at det ikke er så mange biologiske bånd som binder familien sammen. Snedig stilles det spørsmål om hva som gjør en ansamling mennesker til en familie — og det er blodsbånd, eller om det er noe annet, og der ingen av svarene synes å være helt tilfredsstillende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer