KOMMENTARER

Gult kort til drosjeapp

Den gule taxiens endetid, eller, en liknelse om brutalitet og endring i den globale økonomien.

NEW YORK SCENE: De gule drosjene som kan flagges ned på ethvert gatehjørne, risikerer å bli historie. Foto: Stan Honda / AFP / NTB Scanpix
NEW YORK SCENE: De gule drosjene som kan flagges ned på ethvert gatehjørne, risikerer å bli historie. Foto: Stan Honda / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (Dagbladet): Søndag kveld landet jeg på JFK, hovedflyplassen her i New York. Taxikøen var milelang - utslitt av jet lag og en stygg forkjølelse prøvde jeg i all desperasjon å klekke ut en plan for å snike meg usett foran i køen. Det var da jeg kom på at det fantes en vei ut av pinen. Jeg hadde en magisk app.

To minutter seinere satt jeg i en Uber-bil på vei hjem og humret over de dumme turistene i køen. Jeg kom ikke til å måtte betale driks engang. Sayonara, suckers!

Den gule taxien er New York. Mer enn Frihetsgudinnen og Times Square, Carrie Bradshaw og cronuts til sammen. Taxiene er de hvite blodlegemene i byen som aldri sover. Halvparten av New Yorks kjærlighetshistorier har sikkert startet i baksetet på en. På mange måter er de symbolet på den amerikanske drømmen: utallige nyankomne innvandrere har begynt som taxisjåfører, før de klatret opp og fostret presidenter og filmstjerner.

Men hovmod står for fall. Newyorkere er så glad i å bruke taxiene sine at lisensene har eksplodert i verdi som et annet skur på Grünerløkka - en gjennomsnittlig lisens koster nå mellom 6 og 7,5 millioner kroner, og prisene har langt mer enn fordoblet seg på ti år. Situasjonen begynner å bli uholdbar: Småkonspiratoriske sjåfører forteller deg gjerne om taxibaroner som har millionverdier nedsyltet i nedbetalte lisenser mens de driver rovdrift på sjåførene. Innvandreren fra den amerikanske drømmen har plutselig flere lavtlønte nattskift enn glitrende framtidsutsikter foran seg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer