Ikke imponert: Vi i SV er ikke imponert over Venstres innsats, hverken for Oslos syklister eller for å hindre en miljøfiendtlig utbygging av E18, skriver Marianne Borgen og Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: Privat.
Ikke imponert: Vi i SV er ikke imponert over Venstres innsats, hverken for Oslos syklister eller for å hindre en miljøfiendtlig utbygging av E18, skriver Marianne Borgen og Sunniva Holmås Eidsvoll. Foto: Privat.Vis mer

Guri Melby snakker tull

Planleggingen av E18 går videre med fullt trøkk, og planene innebærer fremdeles økt kapasitet på veien.

Meninger

I Dagbladet skriver samferdselsbyråd Guri Melby fra Venstre at det er viktigere å være et miljøparti som har makt og innflytelse enn å være et protestparti. Vi i SV mener det kommer an på hva man bruker makten til.

Venstre er svært selvtilfredse over egne prestasjoner. Vi i SV er ikke imponert over Venstres innsats, hverken for Oslos syklister eller for å hindre en miljøfiendtlig utbygging av E18.

Høyresiden har hatt 18 år på seg «med reell makt og innflytelse» over samferdselspolitikken. Resultatet er et elendig sykkelveinett i Oslo. 2015 var året der Oslo nok en gang var milevis unna å nå egne mål om økning i syklingen. Nå ber Venstre om tillit i fire år til, for å fikse på det høyreside-byrådet har forsømt i 18 år. Med Venstre i maktposisjoner er E18 planlagt utbygd slik at man får plass til flere biler. Slike ting skjer ikke av seg selv. Venstre er et av partiene som har latt det skje.

Da SV i 2013 ba Oslo kommune legge ned innsigelse mot E18- planene fordi det kom fram at utbyggingen ville øke kapasiteten på veien, så ville ikke Venstre være med på protesten. Istedenfor var Venstre partiet som minnet om at forslaget til ny E 18 er resultatet av kompliserte forhandlinger, og at protester ville forsinke utbyggingen betydelig.

Venstre har vært partiet som mente at det var greit å bygge mer vei, selv om man ikke skulle tillate mer biler inn i Oslo. Når det nå er valgkamp, merker Venstre miljøpresset, og pipen har fått en annen lyd. Venstres Guri Melby sier nå at hun vil sørge for at oppgraderingen av E18 ikke gir økt kapasitet. Det skal altså ikke gis plass til flere biler.

Guri Melby hevder videre at Venstre «har fått med oss flertallet av partiene i både Oslo og Akershus på å slå fast at kapasiteten på E18 ikke skal økes, slik at det nå er bred enighet om at en modernisering av E18 må foregå på miljøets premisser.»

Dette er jo bare tull. Akershus har ikke gjort vedtak om å gå imot økt kapasitet på E18. Planleggingen av E18 går videre med fullt trøkk, og planene innebærer fremdeles økt kapasitet på veien. E18-planene betyr fremdeles å bygge flere felter på motorveien og gi plass til flere biler. Venstre er ikke bare med på lasset, de har hånden på rattet.

Det er mulig Guri Melby klarer å forvirre velgerne ved å hevde at det politiske flertallet er rørende enig om å gjøre det som er best for miljøet. Vi som har jobbet med miljøpolitikk en stund vet at slik er det sjelden. Enten prøver Guri Melby å lure velgerne, eller så er Guri Melby selv lurt. Begge deler er like tragisk.