POTTER I NYE KLÆR: I Oktober kom «Harry Potter og de vises stein» for første gang ut i illustrert utgave. Jim Kay har fått i oppdrag å illustrere alle sju bøkene i serien. Utsnitt av omslaget
POTTER I NYE KLÆR: I Oktober kom «Harry Potter og de vises stein» for første gang ut i illustrert utgave. Jim Kay har fått i oppdrag å illustrere alle sju bøkene i serien. Utsnitt av omslagetVis mer

Gutten som fortsetter å leve(re)

Den nye Harry Potter-boka er heldigvis mer enn et forsøk på å tyne mer penger ut av megasuksessen.

Kommentar

Å, den som kunne vært illustratør og få det oppdraget Jim Kay fikk for en tid tilbake! Det er ikke fritt for en blir litt misunnelig av å åpne den nye, illustrerte utgaven av «Harry Potter og de vises stein». Da tenker jeg ikke på de enorme salgstallene et sånt prosjekt er sikret fra start, og som allerede skal ha vært med på å sikre et solid overskudd for forlaget Bloomsbury i år, men på det å få sjansen til å dykke så dypt ned i Potter-universet:

Å kunne gå på jobben og fordype seg i gangene på Galtvort, i den forbudte skogen, i butikkvinduene i Diagonallmenningen, og til og med innenfor døra i Hekkveien 4.

Boksalget er ikke det eneste beviset på at det fortsatt er mange som drømmer seg bort i disse omgivelsene. Dette har vært en høst fylt med Potter-nyheter. Nylig åpnet billettsalget til teateroppsetningen «Harry Potter and the Cursed Child», som ifølge JK Rowling skal fortsette der siste bok slapp. Billettene ble utsolgt på få timer. Det vil trolig neste års premierevisninger av «Fantastic Beasts and Where to Find Them» bli også. Denne uka kom de første bildene av hovedpersonen, som er forfatteren av en av Harrys skolebøker.

I oktober ble også Potter-bøkene lansert som «berikede e-bøker» i iBooks. Og denne uka røpet JK Rowling at hun endelig har begynt å skrive på en ny barnebok, den første siden Potter-serien. Etter å ha sett den nyeste Potter-boka, kan det være grunn til å håpe på at det blir en bildebok. For Kay/Rowling-samarbeidet byr på magi.

Først og fremst er det fint å kunne konstatere at det ikke bare er et lettvint forsøk på å tyne mer penger ut av megasuksessen. Den nye boka åpner serien for yngre målgrupper, men i motsetning til i mange andre illustrerte versjoner av klassikere, er all teksten beholdt. Takk og pris.

Bildene blir et supplement til originalteksten, men klarer likevel å spille sammen med den. De varierer mellom totalbilder med teksten lagt over, og mindre illustrasjoner. Hele boka er «tilsølt» av penselflekker, som både peker mot prosessen å illustrere en ferdig tekst, og dessuten setter stemningen for det nostalgiske og litt rotete Potter-universet, med sine edderkoppspinn og krinkler og kroker.

Bildene er levende og er fulle av forunderlige detaljer. Realistiske, men eventyrlige. De har beholdt den samme varme stemningen vi kjenner fra filmene, samtidig som de inviterer leseren inn på en måte filmene ikke kan. Et favorittbilde er Harry med valghatten på, der du må stirre litt på bildet før du oppdager det ertende hattefjeset. Også er det oppslaget med de flygende nøklene, som flagrer rundt rundt teksten og inviterer oss til å lete etter den rette. Noen av oppslagene illuderer utklipp og plansjer fra andre bøker, og bidrar til illusjonen om at dette er et virkelig univers.

Og nettopp det er noe av det som er så forførende med Harry Potter, og med mange lignende suksesshistorier: Bøkene oppleves som inngangsbilletter til en hel verden, med sin egne historie og referanser. Omslagsbildet til den nye boka er slik sett perfekt: Det viser toget på plattform 9 ¾, som står klart til å frakte Harry - og leserne - til Galtvort. Det toget tar jeg gjerne igjen.