KRITIKK: Tidligere StyleMag-redaktør Celine Aagaard får kritikk for denne forsida. Foto: Stella Pictures / (innfelt) faksimile av StyleMag
KRITIKK: Tidligere StyleMag-redaktør Celine Aagaard får kritikk for denne forsida. Foto: Stella Pictures / (innfelt) faksimile av StyleMagVis mer

Hadde avtale med skoprodusent - poserte med dem på forsida

Celine Aagaard avviste kritikken.

(Dagbladet): Denne uka lanserte tidligere StyleMag-redaktør Celine Aagard sko som hun har designet i samarbeid med italienske skomerket Superga.

Med de samme skoene ble hun avbilda på forsida av magasinets augustnummer, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge Supergas representant i Skandinavia, Eric Elm, ble avtalen med Aagard inngått i mars i fjor, og produktet skal ha vært klart i juni. Samme måned gikk det aktuelle nummeret av Stylemag i trykken.

Avviser kritikken Celine Aagaard avviser kritikken. I en mail til Dagbladet skriver hun:

- Jeg hadde ikke signert noen samarbeidssavtale med Superga på omtalte tidspunkt. Skoen jeg har på meg på magasinet som kom ut august 2014 altså for 7 måneder siden, er ikke den jeg lanserte denne uken. Utover den limiterte skandinaviskeskoen jeg har designet for merket som ble lansert tirsdag 24.mars 2015 har jeg ingen avtale med Superga. Jeg har heller ikke mottat noen form for honorar fra skoprodusenten, skriver hun.

Til Dagens Næringsliv skriver hun at hun sa opp jobben som redaktør i magasinet 1. november 2014.

Skal merkes Pressens etiske regelverk forbyr journalister og redaktører å ha oppdrag eller økonomiske bindinger som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver.

- Det loven sier er at dette er reklame og at det da skal merkes, sier Forbrukerombud Gry Nergård til Dagens Næringsliv.

Aagaards sjef, ansvarlig redaktør Gjyri Helén Werp i Aller ønsker ikke kommentere saken, ifølge avisa. Dagbladet har ikke lykkes i å komme i kontakt med Aagaard.

Det er ikke første gang Aagaard er i hardt vær på grunn av denne forsida. I august i fjor fikk hun kritikk for å ha drevet med skjult reklame i et StyleMag-intervjuet hvor hun omtalte bloggen sin.