UNABOMBEREN: Hettejakka og solbrillene som Ted Kaczynski - Unabomberen - selv brukte. Foto: AP Photo/David Goldman.
UNABOMBEREN: Hettejakka og solbrillene som Ted Kaczynski - Unabomberen - selv brukte. Foto: AP Photo/David Goldman.Vis mer

Unabomberen:

Hadde Unabomberen rett?

Slik Ted Kaczynski så det, tilbød teknologi kun innskrenkninger mot menneskers frihet og verdighet.

Meninger

Ted Kaczynski, alias Unabomberen, sa nei takk til en lovende karriere innen akademia. Han flyttet ut i skogen og sendte etter hvert brevbomber til personer som utviklet moderne teknologi. Kaczynski sa seg villig til å pensjonere terroristaktivitetene hvis et seriøst tidsskrift ville utgi manifestet hans. I 1995 trykte både Washington Post og New York Times manifestet der han oppfordret oss til å gå til krig mot det såkalte framskrittet. Slik Kaczynski så det tilbød teknologi kun innskrenkninger mot menneskers frihet og verdighet.

CO₂-utslipp er på vei opp igjen etter å ha stagnert i en periode på tre år. Tiden er i ferd med å renne ut, og når Trump-administrasjonen skyr klimaavtaler trenger vi et mirakel for at temperaturen ikke skal øke over det fryktede målet på 2 grader celsius. Klimaendringer utgjør ikke engang den største trusselen mot menneskeheten, ifølge blant andre Stephen Hawking og Elon Musk. De frykter at et gjennombrudd i kunstig intelligens vil gjøre at maskinene overtar lederrollen for godt, med liten omtanke for oss mennesker. Om denne dystre profetien ikke går i oppfyllelse vil videre framskritt i maskinlæring uansett kunne gjøre hele sektorer arbeidsledige, samtidig som formuen til kapitaleiere vokser ut til stratosfæren.

Kaczynski bestemte seg for å bli terrorist da skogen rundt hytta hans ble rasert og det ble umulig for han å leve av naturens skattkammer. Radikale miljøaktivister retter typisk fingeren mot kapitalismen som den drivende kraften bak jordas ødeleggelse. Den tidligere matematikeren sendte drapstrusler og brevbomber fortrinnsvis til ingeniører og professorer involvert i teknologi. For Kaczynski var teknologi et beist som ikke kunne temmes uansett økonomisk styreform. I manifestet gadd han ikke engang å forestille seg et moderne samfunn der vi levde bærekraftig og i pakt med naturen. I stedet viet han mye plass til å kritisere venstresida for politisk korrekthet og detaljstyring av folks hverdag.

Kaczynski mente vi var lykkeligst da vi måtte kjempe for tilværelsen. Å søke etter ly og føde er selve meningen med livet. Alt fra TV-titting til vitenskapelig forskning ble dømt til å være såkalte surrogataktiviteter, og disse kunne aldri gi ekte lykke. Innenfor husets fire vegger er vi trygge mot elementene, men stressa som hamstre i bur. Det er langt ifra bare Kaczynski som mener at både jordbruks- og den industrielle revolusjonen har vært en pakt med djevelen. Synspunktet var populært blant akademikere da Kaczynski studerte matematikk på Harvard, og det har fått en ny vår i det siste da flere toneangivende historikere påstår at folk flest nok var lykkeligere i primitive omgivelser. Skjeletter ble markant kortere og svakere etter vi ga opp nomadelivet og begynte å dyrke marka. Et variert kosthold bestående av kjøtt, nøtter, frukt og grønnsaker ble byttet ut med kun havre eller ris.

Det store spørsmålet er hva vi kan gjøre nå som Pandoras eske for lenge siden har blitt åpnet. Kaczynski mener at en fullstendig kollaps av systemet er uunngåelig, og at en revolusjonær garde burde sabotere det nå før det er for seint. En slik revolusjon vil få selv svartedauden til å framstå som en parentes. Det er 7,6 milliarder mennesker på denne planeten takket være antibiotika, vaksiner, genmodifiserte avlinger, etc. Bare en slank brøkdel av dette tallet kan bo her hvis vi går tilbake til et primitiv levesett. Verdensbefolkningen var på rundt fire millioner før jordbruksrevolusjonen. I dag står vi igjen med langt færre naturressurser enn vi hadde for tolv tusen år siden. Hvis vi kaster all teknologi på sjøen vil mer enn 99,95 % av oss måtte fordufte før vi atter kan leve i pakt med naturen. Både du og alle du kjenner vil dø av sykdom, sult og infeksjoner.

Med andre ord må vi betale en stiv pris for å oppnå Kaczynskis paradis. En verden der du risikerer å bli drept i kaldt blod hvis du sinker ned flokken, og ingen kjenner til Einstens relativitetsteori eller Beethovens symfonier. Alt i vår kultur blekner, ifølge Kaczynski, mot å gå på mammutjakt.

Det er godt mulig folk flest var lykkeligere som jegere og sankere. Et nomadisk liv i villmarka høres tross alt bedre ut enn å sy sammen sko i en fabrikk der du ikke engang ser dagslyset. Like fullt er det vel fatalistisk å hevde at vi er pent nødt til å leve som huleboere fordi enhver teknologisk utvikling er dømt til å sette oss i lenker. Mennesket har et fryktelig behov for å undertrykke, og i dét henseende har teknologi bydd på mange nyttige verktøy. Men vi kan også være altruistiske. Det er ingenting som tilsier at vi er ute av stand til å dele overfloden i en verden der sol og vind dekker energibehovet, og roboter tar seg av grovjobbene. Vi er nysgjerrige og søkende vesener, og våre prestasjoner i kunst og naturvitenskap står for mange som en essensiell del av meningen med livet. I dag er nok de fleste nordmenn takknemlige for at våre forfedre sådde havren.

Kaczynski ga ut en bok så seint som i fjor, Anti-Tech Revolution: Why and How. Boka gjentar mange av poengene han fremmet i manifestet for 21 år siden. Fengselsoppholdet har tilsynelatende ikke gitt nye innsikter. Kun et trangsynt og vanvittig arrogant menneske er i stand til å drepe sivile for å få en talerstol, og det er én av mange grunner til å aldri akseptere politisk vold.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook