Håkon Blekens tidsbilder fra en kaotisk samtid

To nye utstillinger i Oslo tar pulsen på nyhetsbildet.

«OPPBRUDD»: Denne kubistiskinspirerte kullstifttegningen i Kunstnerforbundets Bleken-utstilling bringer tankene til «Guernica». Foto: Kunstnerforbundet.
«OPPBRUDD»: Denne kubistiskinspirerte kullstifttegningen i Kunstnerforbundets Bleken-utstilling bringer tankene til «Guernica». Foto: Kunstnerforbundet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KUNST: Håkon Bleken er født i 1929. Samme år som børskrakket i New York førte til økonomiske nedgangstider, politisk uro og framvekst av totalitære regimer.

De urolige tidene virket også inn på kunstfeltet og debatten gikk høyt om hvorvidt den abstrakte eller figurative kunsten var best egnet til å uttrykke datidas politiske utfordringer.

Diskusjonen varte til langt etter krigen, men de har røtter til mellomkrigstidens politiserte kunstsituasjon, noe som gir en pekepinn om de historiske erfaringene og kunstneriske utfordringene Håkon Blekens liv og kunst er preget av.

Vold og lidelse I disse to nye utstillingene sammenfatter og utvikler Bleken den moderne kunsten i møte med en dagsaktuell tematikk knyttet til vold, terror, krig og menneskelig lidelse. Og han gjør det på en befriende uredd og overbevisende måte som langt yngre kunstnere kan misunne ham.

Bleken fikk sitt gjennombrudd i 1971 med en serie kulltegninger han kalte «Fragmenter av et diktatur».

Et par år tidligere uttalte han at kunstneren må ofre en del av sitt kunstneriske arbeid «for å komme i et mer aktivt forhold til det samfunnet som omgir dem». Det kunne kanskje ses som en politisk korrekt ytring å komme med på den tiden, men Bleken har på mange måter holdt fast ved dette engasjementet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer