Halbergs mellomlesninger

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Forfatteren Jonny Halberg oppnådde raskt mye medieoppmerksomhet med sin kronikk i Dagbladet sist tirsdag. Man kan selvfølgelig lese utspillet som en fordekt egenlansering av hans snarlig kommende bok, gjennomført ved å kritisere andre forfatteres utgivelser – og stille spørsmål ved fremgangsmåtens mer allmennetiske sider. Det får det være opp til andre å gjøre. Jeg vil heller forsøke å ta ham alvorlig.

Visse aspekter ved kronikken er betimelige. Bestselgerfokuset – ikke minst i journalistikken – har økt. Hvilke forfattere dette eventuelt går på bekostning av, er imidlertid et vanskeligere spørsmål. Å legge skylden på servile kritikere, blir i hvert fall problematisk; mitt inntrykk er at norske litteraturkritikere oftere fremstår som særskilt oppmerksomme og skeptiske når de skal anmelde en berømt forfatter eller en bok med bestselgerpotensial. Og godt er kanskje det, som en motvekt til den tiltagende markedsføringen og medieprofileringen.

Det som derimot er mest interessant ved Halbergs kronikk, er hvilken litterær kvalitetsoppfatning han baserer seg på.

Halbergs kvalitetsbegrep har sitt utspring i tekstens semantikk. Det innebærer at det kvalitetsmessige ligger i tekstens meningsfortetning og flertydighet, i hvilken grad den kan leses på forskjellige nivåer, altså i både konkret og overført betydning. Dette undertekst-fokuset har hatt en sterk posisjon i den moderne litteraturforskningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer