FORBINDES MED NORGE: «Svartmetallen er en del av den norske kulturhistorien og uløselig knyttet til merkevaren Norge,» skriver kronikkforfatteren. Montasje: Pål Dybwik
FORBINDES MED NORGE: «Svartmetallen er en del av den norske kulturhistorien og uløselig knyttet til merkevaren Norge,» skriver kronikkforfatteren. Montasje: Pål DybwikVis mer

Halehelt Euronymous

- Svartmetallpioner Øystein «Euronymous» Aarseth leder i konkurransen om å bli Norwegians nye halehelt, skriver artikkelforfatteren. Det er på høy tid at norsk svartmetall kanoniseres på et fly.

Flyselskapet Norwegian fyller ti år og har sparket i gang en reklamekampanje, hvor folk kan nominere kjente nordmenn som selskapets halehelt. Kritikk av kampanjen til tross, dette er kampanje som engasjerer mange og et positivt initiativ.

Kriteriet for å bli nominert er at vedkommende er avdød og «var en utfordrer i vår tid». Grete Waitz, Wenche Foss og Einar Gerhardsen er forhåndsnominert. I tillegg kan det norske folk nominere sine favoritter. Foreløpig leder svartmetallpioneren Øystein «Euronymous» Aarseth (1968-1993), foran marinejegeren Trond André Bolle, som falt i strid i Afghanistan (1968-2010).

At Aarseth leder, er ikke rart. Norsk svartmetall er vår største musikalske eksportvare ved siden av produsentduoen Stargate og a-ha. Norske svartmetallband som Mayhem, Satyricon, Darkthrone, Immortal, Dimmu Borgir med flere, har holdt på siden tidlig 90-tallet og solgt millioner av album til et publikum verden over. Norwegian og Black Metal er uløselig knyttet sammen, på samme måte Norge også konnoterer laks, olje, fjell og fjorder.

Øystein «Euronymous» Aarseth var en pioneer innen norsk svartmetall, og var med å danne Mayhem i 1984. Han drev den legendariske platebutikken Helvete i Schweigaards gate i Oslo og plateselskapet Deathlike Silence i kjelleren under butikken. Helvete ble et samlested for mange av artistene.

Aarseth ble tragisk drept 10 august, 1993 av Mayhems gjestebassist Varg Vikernes, også kjent som Count Grishnack, Burzum og Greven. Det hadde angivelig oppstått uenighet mellom de to om den musikalske retningen for bandet og all oppmerksomheten Vikernes hadde fått i media i forbindelse med en rekke kirkebranner. Vikernes ble dømt for drapet og flere kirkebranner.

Etter Aarseths død ble Mayhems album De Mysteriis Dom Sathanas (1994) utgitt som en hyllest til den avdøde gitaristen. Både Aarseth og Vikernes medvirket på platen. Albumet har i dag klassikerstatus, og regnes som et hovedverk innen svartmetallsjangeren.

Man kan like det eller ikke like det, men svartmetallen er en del av den norske kulturhistorien og uløselig knyttet til merkevaren Norge. Siden tidlig på 90-tallet har sjangeren gått fra å være et undergrunnsfenomen til å bli mainstream.

I dag akkopagnerer gjerne Kringkastingsorkesteret (KORK) og Oslo-Filharmonien band som Dimmu Borgir og Satyricon. Frontmann i sistnevnte, Sigurd «Satyr» Wongraven, produserer også flere kritikerroste italienske rødviner sammen vinmaker i femte generasjon i Piemonte, Luca Roagna - en lidenskapelig svartmetallfan.

Erik Lundesgaard. Foto: Fredrik Arff  / Cappelen
Erik Lundesgaard. Foto: Fredrik Arff / Cappelen Vis mer

I dag undervises deltakerne på UDs aspirantkurs om svartmetallens historie i Norge og dens internasjonale betydning. Ifølge UD er det ikke uvanlig at de får spørsmål om nettopp norsk svartmetall på sine 106 utenriksstasjoner.

Vi kjenner alle historiene om utlendinger som lærer seg norsk for å lese tekstene til de norske bandene og drar på pilegrimsferd til Norge for å oppleve arnestedet for sjangeren. Mange husker kanskje også reportasjene i norske medier for noen år tilbake om iranske ungdommer som snek seg opp fjellene for å lytte til forbudt norsk svartmetall.

Selv har jeg møtt en rekke svært forskjellige svartmetallfans nasjonalt og internasjonalt, fra mørke barer til finansbransjen. Nylig traff jeg en godt voksen tweedkledd brite med doktorgrad i kjemi i Oslo. Vi småpratet, og jeg spurte om han kanskje likte jazz. «O´no», svarte han: «I am metal man myself, and a great fan of the norwegian black metal scene.» Det sier noe om sprengkraften til den norske svartmetallen.

SJANGERENS ledende status verden over er ildsjelenes verk, på lik linje med hvordan Oslo er blitt Nordens ledende musikkby. Etter mitt syn kan svartmetallen som en del av Oslo som musikkby markeres bedre.

Hvorfor er for eksempel ikke den betydningsfulle platebutikken Øystein Aarseth drev, Helvete, bedre kjent som en del av Oslo og Norges kulturhistorie? Bygården bør få et blått skilt, som forteller at Aarseths berømte platebutikk og plateselskap holdt til her. Bygården kan bli et kjent landemerke på linje med det amerikanske soul-plateskapets Motowns første lokaler i Detroit. Oslo er svartmetallens by, slik Detroit er Motown og Minneapolis er Prince. Dette bør markeres i Oslo på lik linje med Edvard Munchs tilhørighet her.

Det er betimelig at Øystein «Euronymous» Aarseth, som så desidert «var en utfordrer i vår tid» blir halehelt på et fly. Et fly som attpåtil heter Norwegian. Om Aarseth skulle vinne konkurransen om å bli halehelt burde man kanskje ta konseptet det enda lengre. Hvorfor ikke lage et Norwegian Black Metal-fly med full dekor, som en hyllest til sjangerens bragder?

Det er god norgesreklame, bra profilering av svartmetallen og ville spredd ytterligere kjennskapen om en av Norges største musikalske eksportvarer. Øystein «Euronymous» Aarseth fortjener uten tvil å bli halehelt på et Norwegian Black Metal-fly.

Øystein Aarseth i platebutikken Helvete, som lå i Schweigaardsgate i Oslo. Foto: Jan-Petter Dahl / Dagbladet
Øystein Aarseth i platebutikken Helvete, som lå i Schweigaardsgate i Oslo. Foto: Jan-Petter Dahl / Dagbladet Vis mer