FAR OG DATTER: Katarina Flatland er programleder av TV2-programmet «Sønner av Norge», som hadde sesongpremiere mandag. Da besøkte de Gaustablikk Høyfjellshotell, som faren Hallvard Flatland har et økonomisk samarbeid med. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
FAR OG DATTER: Katarina Flatland er programleder av TV2-programmet «Sønner av Norge», som hadde sesongpremiere mandag. Da besøkte de Gaustablikk Høyfjellshotell, som faren Hallvard Flatland har et økonomisk samarbeid med. Foto: Siv Johanne Seglem / DagbladetVis mer

- Hallvard Flatland kan le hele veien til banken

Programleder Katarina Flatland reklamerte for pappa i beste sendtid.

(Dagbladet): Da TV2-programmet «Sønner av Norge» hadde premiere mandag, ble flere av de amerikanske deltakerne tatt med til Gaustatoppen og Gaustablikk Høyfjellshotell.

- Jeg vil tro at dette gir reklameverdi i millionklassen. Det er åpenbart at det har en effekt, og den store vinneren er Hallvard Flatland som kan le hele veien til banken, sier professor i markedsføring ved BI, Tor W. Andreassen, til Dagbladet.

I programmet skal amerikanere med norske røtter kommer til Norge for å finne seg en norsk kjæreste. Og det i vakker norsk natur.

- Lukter litt Det programmet ikke opplyste om i går, er at Gaustablikk Høyfjellshotell, hvor flere av scenene ble spilt inn, har et økonomisk samarbeid med programleder Katarina Flatlands far, Hallvard Flatland.

- Vi leier fire store leiligheter av Hallvard Flatland og Arthur Buchardt, som vi så leier ut videre til våre kunder, bekrefter daglig leder av Gaustablikk Høyfjellshotell, Jan Einar Lödrup Stabell, overfor Dagbladet.

Hallvard Flatland skriver i en sms til Dagbladet at han ikke har hatt noe med innspillingen å gjøre.

- Jeg har ikke hatt noe som helst med dette programmet å gjøre. Men flott om TV2-seerne får se hvor vakkert det er i Gausta-området!

I programmet bruker Katarina Flatland formuleringer som «majestetiske Gaustatoppen», inngangsskiltet til Gaustablikk Høyfjellshotell vises fire ganger, og i løpet av episoden kommer det panoramabilder fra området med fjell og solnedgang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andreassen får støtte for sitt millionestimat av Morten Wiberg, radio og tv-sjef i mediebyrået Carat, som har regnet på reklameverdien for programmet som hadde 420 000 seere.

- Denne koblingen lukter litt. Det er klart at programmet har en betydelig effekt for næringsvirksomheten i området, sier Wiberg.

- Ikke involvert Hallvard Flatland eier selskapet Gaustatoppen Invest AS sammen med Buchardt. I tillegg til samarbeidet med høyfjellshotellet, har de eierinteresser i Gaustatoppen Sentrumsbygg AS og Gaustabanen AS.

- Som programleder er jeg ikke involvert i valg av innspillingssted. I likhet med andre i produksjonsteamet stiller jeg opp der jeg blir bedt om å være, sier Katarina Flatland, og henviser til Nordisk Film for øvrige spørsmål.

- Vi ønsket å gjøre innspillingen i et urnorsk miljø, og Gaustatoppen er det nærmeste høyfjellsområdet vi har til Oslo. Jeg er kjent med at Hallvard Flatlands familie har en leilighet i området, men ikke at han har et samarbeid med høyfjellshotellet. Men det er ikke interessant for meg. I løpet av 15 år i bransjen har jeg aldri sjekket slike ting, det viktigste er at vi finner det beste stedet, sier produsent Per Jørgen Østby i Nordisk Film TV, som heller ikke har vært i kontakt med Hallvard Flatland.

- Redaksjonelt valg - TV 2 visste at Flatland hadde økonomiske interesser i området, men ikke at han hadde et samarbeid med høyfjellshotellet. Uansett har det overhodet ikke påvirket vårt valg av innspillingssted, sier programmets presseansvarlig Katrine Wergeland, og legger til:

- Vi har utelukkende forholdt oss til Visit Rjukan og familien som eier høyfjellshotellet, og gjort avtaler med dem. Vi har ikke vært i kontakt Hallvard Flatland.

- Nå som dere kjenner til dette, er det uheldig for TV2?

- Uansett hvilket område i Norge vi velger for seriene våre, så gir det positiv reklame, og sånn er det bare, sier Wergeland.

- Ødelegger troverdigheten Wergeland vil ikke gå i detaljer på hva slags avtale de hadde med Gaustablikk Høyfjellshotell.

- Vi velger alltid innspillingssted utifra redaksjonelle valg, sier hun.

Etikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk mener bindingen er problematisk.

- Antatte bindinger kan være like ødeleggende for en medieorganisasjons troverdighet som reelle bindinger. Selv om det ikke er hensikten, må man vurderer hva som blir resultatet av det man viser til publikum, sier Bodahl-Johansen.

PROGRAMLEDER: Katarina Flatland er programleder av «Sønner av Norge». Her er hun sammen med deltakerne Erik Ingemar Koland, Turner Jacobs, Rachelle Rude og David Johnson. Foto: www.toellefsen.com/TV2
PROGRAMLEDER: Katarina Flatland er programleder av «Sønner av Norge». Her er hun sammen med deltakerne Erik Ingemar Koland, Turner Jacobs, Rachelle Rude og David Johnson. Foto: www.toellefsen.com/TV2 Vis mer