Haltende dialog

Utstillingen «Dialog» på Henie-Onstad-senteret stevner til møte mellom to ekspressivt pregete malere på tvers av formale skillelinjer og hjemlige generasjonsgrenser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Knut Rumohr (81) - en tidlig eksponent og markant profil innenfor 50-tallets abstrakte formspråk, og Håvard Vikhagen (46) - en særegen skikkelse med nølende entré på 80-åras figurativt «heftige» maleriscene. Duoens dialog er likevel ikke så innlysende, og man kan vanskelig se noe umiddelbart visuelt vekselspill i Prismasalene. Begge bekjenner riktignok en stedsmessig forankring bak sitt maleri, med Rumohr i livslang pendelrute fra Oslo til fødeegn i Sogn, mens trønderen Vikhagen har hatt Sunnmøre som fast reisemål siden barnsbein. Denne permanente tilknytningen har nok lagret inntrykk av vestlandsk natur som mer enn næring og klangbunn for koloritten, og lagt grunnlaget for et emosjonelt register med landskapsmessige formasjoner og meteorologiens utslag som metaforer for mentale svingninger.

Stor spennvidde

Selv med slike generelle fellestrekk er det stor spennvidde mellom det dynamiske formspillet i Rumohrs grunne billedrom, og de dramatiske figurasjonene som agerer innenfor det diagonale, sceniske suget hos Vikhagen. Kanskje kan man trekke fram enkelte uttrykksmessige paralleller som de skraverte «kampesteinene» i førstnevntes arbeider som «Komposisjon A» fra slutten på 50-tallet, og rekka av «amputerte» trestammer som danner så typiske tegn hos den yngre kollegaens bilder 40 år seinere. Likevel er dette for detaljer å regne, og heller ikke noe kurator Susanne Rajka baserer sitt ujevne utvalg og sin teoretiske diskurs i katalogen på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer