Halvmiss, Elliott

Det er alltid synd når albumet ikke lover like godt som singelen.

CD: Missy Elliot og Timbaland er hiphopens svar på Batman og Robin. Riktignok ordner de opp hver for seg, men de er på sitt mest slagkraftige når de jobber sammen.

Det er særlig på Missy Elliotts soloalbum at samarbeidet til den dynamiske duoen har vært på sitt beste, men denne gangen kan det se ut til at den lange rekken med usedvanlig nyskapende album kan ha stoppet opp.

«This Is Not A Test!» er Missys femte skive. Men der hun på fjorårets «Under Construction» blandet et gammelt lydbilde med nye teknikker for å skape noe enda nyere, virker det her som om hun har stoppet opp ved et kreativt lyskryss og ikke funnet ut hvilken vei hun skal gå.

Likevel har albumet sine høydepunkter - selvfølgelig. På den fantastiske singelen «Pass the Dutch» skulle man nesten tro at rottefangeren i Hameln egentlig var Timbaland, og at han har forkastet fløyta til fordel for en uanstendig skitten basslinje. Når Missy og Tim setter alle kluter til, er det nemlig vanskelig å holde kroppsbevegelsene innen sømmelige former.

«Wake Up» rapper Jay-Z som om han aldri har vurdert å førtidspensjonere seg, og Timbalands ubåtbeats er nesten Neptunesaktige. Dessuten har Missy tidsriktig nok skaffet arbeidstillatelse til dancehallartistene Elephant Man og Beenie Man.

Som på det forrige albumet er Missy opptatt av sex. På «Toyz» slår hun til og med et høylytt slag for sexleketøy. Men til tross for vibratoren, har hun denne gangen ikke funnet G-punktet.