Er du blant dem som ser på NRKs «Sommeråpent»? I tilfelle tilhører du en stadig mindre gruppe.
NRKs tradisjonsrike sommerprogram har nemlig gått ned fra 346 000 seere i fjor, til 299 000 seere i snitt per program i år, viser tall fra statskanalen.
Det er en nedgang på fjorten prosent på et år. Programmet har også tapt markedsandeler: Fra 43 prosent til 38 prosent.
Seertallet er nesten halvert hvis du sammenligner det med toppåret i 2015. Da benket gjennomsnittlig 584 000 nordmenn seg foran «Sommeråpent».
På de 19 årene siden programmet begynte, har tallene aldri vært så lave. Det var bransjenettstedet Kampanje som først omtalte tallene.
- Forundrer oss ikke
Men vikarierende underholdningsredaktør og administrasjonsleder i NRK Underholdningsavdelingen, Åse Eline Nilsen, er likevel ikke misfornøyd.
- Vi er ikke misfornøyde, men det hadde vært gøy å gjøre det bedre, sier Nilsen til Dagbladet.
- Lineær-tv går ned generelt, så dette forundrer oss ikke. Markedsandelen er litt lavere enn i fjor, men da var det stor blest rundt Lars Monsens «minutt for minutt». Vi tåler godt å ha litt lavere seertall, sier Nilsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger