NRK «Sommeråpent»

Halvparten av seerne borte

NRKs «Sommeråpent» har mistet nesten halvparten av seerne på fire år. Aldri har seertallene vært så lave.

CAMPINGGJENGEN: Dette er årets programledere for «Sommeråpent»: Linn Skåber, Øystein Bache, Robert Stoltenberg, Ida Rasch, Atle Bjurstrøm, Ole Rolfsrud, Nadia Hasnaoui, Ingrid Gjessing Linhave, Margrete Røed, Christian Strand, Christer Johnsrud og Mikkel Niva (ikke til stede). FOTO: NRK
CAMPINGGJENGEN: Dette er årets programledere for «Sommeråpent»: Linn Skåber, Øystein Bache, Robert Stoltenberg, Ida Rasch, Atle Bjurstrøm, Ole Rolfsrud, Nadia Hasnaoui, Ingrid Gjessing Linhave, Margrete Røed, Christian Strand, Christer Johnsrud og Mikkel Niva (ikke til stede). FOTO: NRKVis mer

Er du blant dem som ser på NRKs «Sommeråpent»? I tilfelle tilhører du en stadig mindre gruppe.

NRKs tradisjonsrike sommerprogram har nemlig gått ned fra 346 000 seere i fjor, til 299 000 seere i snitt per program i år, viser tall fra statskanalen.

Det er en nedgang på fjorten prosent på et år. Programmet har også tapt markedsandeler: Fra 43 prosent til 38 prosent.

Seertallet er nesten halvert hvis du sammenligner det med toppåret i 2015. Da benket gjennomsnittlig 584 000 nordmenn seg foran «Sommeråpent».

PROGRAMLEDERE: Robert Stoltenberg og Ingrid Gjessing Linhave leder Sommeråpent fra Moysand familiecamping. FOTO: NRK
PROGRAMLEDERE: Robert Stoltenberg og Ingrid Gjessing Linhave leder Sommeråpent fra Moysand familiecamping. FOTO: NRK Vis mer

På de 19 årene siden programmet begynte, har tallene aldri vært så lave. Det var bransjenettstedet Kampanje som først omtalte tallene.

- Forundrer oss ikke

Men vikarierende underholdningsredaktør og administrasjonsleder i NRK Underholdningsavdelingen, Åse Eline Nilsen, er likevel ikke misfornøyd.

- Vi er ikke misfornøyde, men det hadde vært gøy å gjøre det bedre, sier Nilsen til Dagbladet.

- Lineær-tv går ned generelt, så dette forundrer oss ikke. Markedsandelen er litt lavere enn i fjor, men da var det stor blest rundt Lars Monsens «minutt for minutt». Vi tåler godt å ha litt lavere seertall, sier Nilsen.

- Det er nesten en halvering siden toppåret i 2015. Er det dramatisk?

- Nei, vi synes ikke det fordi det er litt forskjellig karakter på sendingene. I 2013 hadde vi den første sendinga med «minutt for minutt», som fikk enormt oppmerksomhet. Det var det samme i 2015, sier Nilsen,

Det var i april at NRK presenterte konseptet for årets «Sommeråpent». I år har «camping-tv» vært tema. Da sa redaksjonsleder Hanne Roaldsen i NRK underholdning til Dagbladet at «Vi ønsker å speile det gode livet på camping og de livslange relasjonene som mange knytter. Vi vil bli kjent med campingturistene der de er og feire samholdet.»

- Har det vært feil å satse på camping-tv?

- Nei, vi synes det er godt å komme ut til folk og ta campinglivet på alvor, være på lag med de besøker.

Halvparten over 65 år

Tallene fra NRK viser også at de fleste som ser på «Sommeråpent» er godt voksne. 47 prosent av seerne er i alderen 65 til 79 år.

- Trenger dere et annet et konsept for å fange nye seere?

- Vi skal ikke ekskludere nye seere, men dette er ikke et program der målsetningen er å nå ungt, men familien.

- Dere treffer ikke familien heller nå?

- Vi gjør ikke det helt, og er oppmerksomme på det og prøver å ta inn elementer som engasjerer de yngre seerne med konkurranse og humor. Alderssammensetningen er omtrent lik med NRK1s øvrige programmer i juli, sier Nilsen.

Hun mener at de dårlige tallene likevel ikke vil bety slutten for «Sommeråpent».

LEDET: Nadia Hasnaoui og Ole Rolfsrud leder Sommeråpent fra Storsand camping. FOTO: NRK
LEDET: Nadia Hasnaoui og Ole Rolfsrud leder Sommeråpent fra Storsand camping. FOTO: NRK Vis mer

- Ikke på grunn av at seertallene har gått litt ned. Men det kan hende vi velger litt annerledes neste år. Vi har en del ideer, blant annet flere svære «minutt til minutt». Skal vi seile, fly, sykle, kjøre båt? Nå jobber vi med å utarbeide konseptet, sier Nilsen.

- Hva synes du selv om årets «Sommeråpent»?

- Jeg synes det fungerer bedre fra uke til uke, og det er morsomt at programlederne byr sånn på seg selv.

- Snakker ikke om i lunsjen

Marianne Massaiu, tv-sjef i mediebyrået MediaCom mener at «Sommeråpent» ikke treffer de unge.

- «Sommeråpent» er ikke et program folk snakker om i lunsjen, sier Massaiu.

Hun sier dette om utviklingen av seertallet:

- Isolert sett er det en stor nedgang, men ikke katastrofetall. Du får ikke samlet uhorvelig mange folk rundt skjermen med mindre det er et stort sportsmesterskap, særlig i fellesferien, sier Massaiu.

Hun mener at nesten 300 000 mennesker som ser det samme programmet er mye, slik situasjonen er i dag.

- Det har generelt vært en betydelig endring av folks tv-vaner de siste fire årene, og det er nok også en konsekvens av denne endringen. Vi strømmer mer og har et ganske annet seermønster, sier Massaiu.

- Typisk NRKs målgruppe

Glenn Engebretsen, tv-sjef i mediebyrået GroupM mener at et snitt på rundt 300 000 er «forholdsvis bra».

- I hvert fall år vi har hatt en såpass bra sommer. Mye er værstyrt og seertall og temperaturer følger hverandre. Det har heller ikke vært et fotball-VM som drar den totale seingen opp i år. Det er også 55 000 som har kikka på «Sommeråpent» online i løpet av sommeren, sier han.

- Nesten halvparten av seerne er i alderen 65 til 79 år – hva tenker du om det?

- Dette er typisk for NRKs målgruppe, de er kanalen med de eldste seerne, sier Engebretsen.