Hamburgerhater i junkfoodreklame

Selv om Tone Damli Aaberge (17) aldri spiser hamburgere har hun sagt ja til å bruke «The Bliss song» i en fersk reklamefilm for McDonald\'s.

- Jeg gjør reklamen fordi den representerer den sunne delen av McDonald\'s. Jeg synes det var et fint konsept og en søt reklame, sier Tone til Dagbladet.

I filmen deler et ungt par en salat, mens Idol-Tones «The Bliss Song» ruller på lydsporet.

- Stemmer det at pommes frites er livretten din?

- Jeg? Nei, det er helt feil. Jeg hater junk food. Jeg spiser aldri hamburgere, sier artisten.

Sitatet imponerer muligens ikke McDonald\'s-ledelsen.

- Det viktigste for oss er å bygge opp en historie, og musikken passer bra til filmen, sier kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald\'s Norge.

Justin gjør det

Tones plateselskap EMI er ikke ikke redd for at artistens musikk-kredibilit svekkes.

- Albumet har solgt 30.000, og «The Bliss Song» nådde en 14.plass på VG-lista og 3.plass på radiolista. Låta har allerede vært en hit og er markedsmessig på hell. I forlengelsen av det, har vi ingen problemer med å bruke den i en reklame. Når Justin Timeberlake gjør det, så hvorfor ikke Tone?, sier markedssjef Erling Johannessen.

McDonald\'s har tatt ut opsjon på å bruke «The Bliss Song» i flere land. Men EMI ser ikke noe til reklamepengene. Produsent David Eriksen eier rettighetene til innspillingen, sammen med låtskriver Martin Sjølie. EMI har kun en lisensavtale for å utgi albumet «Bliss» i Norge.

Ekstra kroner

David Eriksen sier at det først og fremst var viktig at Tone selv og låtskriveren var interesserti å gjøre filmen.

- Så lenge det ikke var snakk om en «greasy» El Maco-reklame, men en hyggelig feelgood-film, hadde vi ingen innvendinger mot å være med. Vi lever i en liten musikkverden, hvis alle kan tjene noen kroner ekstra, er vel det hyggelig, sier han.

Eriksen ønsker ikke å kommentere hvor mye det er snakk om.

Kommunikasjonsrådgiver Kjell Terje Ringdal i Dinamo PR mener at det ikke nødvendigvis er snakk om gigantiske summer.

- I dette tilfelle har Aaberge gjort noe ganske smart. Hun får drahjelp av Mcdonald\'s ved at hun får eksponert låten sin på tv sammen et ok produkt. Jeg tipper at hun har fått et sted mellom 15.000 og 25.000 kroner, sier Ringdal.

I USA har det vært vanlig at store stjerner låner stemmen sin til reklamfilmer helt siden 60-tallet. Simon & Garfunkel skrev blant annet en egen låt for Kodakchrome-kamera, mens Ray Charles, Supremes, The Everly Brothers sang om Coca Cola. Her hjemme har blant annet Finn Kalvik, Ephemera og Ralph Myerz and The Jack Herren Band, nylig solgt hitlåtene sine til reklamebruk.

MC DEAL: Tone Damli Aaberge synes det er greit å bruke «The Bliss Song» på lydsporet til McDonald\'s-reklame, så lenge det er for den sunne delen av assortimentet.