Hamlet opp med publikum

«Nei» var det første de tenkte da de ble spurt om å spille Hamlet. Nå har Kåre Conradi lagt førti forestillinger bak seg, mens Svein Tindberg nærmer seg premiere.

To norske Hamleter på ett brett er ikke hverdagskost. I norsk teaterhistorie er det bare 24 menn som har fått det ærefulle oppdraget å gestalte Shakespeares ulykkelige prins på scenen.

Vettskremt

- Mange tror at Hamlet er selve drømmerollen for mannlige skuespillere, men jeg hoppet ikke akkurat rundt i lykkerus da jeg ble spurt. Du blir jo vettskremt, sier Svein Tindberg.

- Samtidig er det en enorm tillitserklæring å bli spurt. En må jo bare kaste seg ut i det, skyter Kåre Conradi inn.

Hans Hamlet-tid er snart over, etter førti forestillinger på Trøndelag Teater i Svein Sturla Hungnes' regi. Svein Tindberg har premiere på Nationaltheatret 29. oktober. Der er det Bentein Baardson som instruerer.

- Begge instruktørene har spilt Hamlet selv. Det er en stor fordel, for det er en enormt krevende rolle, sier Conradi.

Ærefrykt

- Det er tjue års aldersforskjell mellom dere, har det noen betydning for hvordan dere tolker rollen?

- Bleier eller gåstol, mener du? gliser Tindberg (45).

- Alderen betyr ikke så mye, men vi har jo forskjellige hjerner. Denne rollen spilles med ærefrykt, samtidig som man må forsøke å glemme hvordan andre har gjort den. Rollen krever all din tid. Du sier ikke ja til Hamlet og lurer på om du skal gjøre en såpe ved siden av, sier Conradi (26).

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hamlet krever alt. Ett år av mitt liv vil utelukkende dreie seg om rollen. Dessuten har vi mange spøkelser å slåss med. Jeg har sett så mange versjoner av «Hamlet», både på film og på scenen, og jeg husker hva jeg likte og ikke likte. Som skuespiller blir du aldri klok og erfaren nok til at du vet nøyaktig hvordan en rolle skal gjøres, men samtidig er det gjennom å spille at man får erfaring, sier Tindberg.

- Har dere overtatt noe dere har sett andre gjøre?

- He he, jeg husker godt én bestemt håndbevegelse som Kim Haugen gjorde da han spilte Hamlet på Oslo Nye i 1992. Den bare kom da jeg sa replikken første gangen. Det nytter ikke å bli kvitt den, innrømmer Conradi og bukter hånda for å illustrere.

Dokketeater

Kåre Conradi ble omtalt som den yngste Hamlet i norsk teaterhistorie, men det har han nettopp funnet ut at han ikke er.

- Kalle Løchen var bare 21 da han spilte Hamlet på Den Nationale Scene i Bergen i 1886. Han sluttet som skuespiller og ble maler etterpå.

- Du er jo fortsatt den yngste i dette århundret, da, trøster Tindberg.

Han har ennå ikke fått øvd på å si «å være eller ikke være, det er spørsmålet».

- Jeg får ikke lov! Bentein vil visst vente lengst mulig.

- Vi har snudd om på hele replikken på Trøndelag. Vi sier: «Spørsmålet er: å være eller ikke», forteller Conradi.

Det er ikke bare i Trondheim og Oslo at «Hamlet» er populær for tida. Nordland Teater har premiere på sin versjon den 12. mars med Teodor Janson (sønnen til Grynet Molvig og Alfred Janson) i tittelrollen. Og Agder Teater har i samarbeid med Hordaland Teater og en russisk trupp premiere på en dokketeaterversjon i februar.

STOR UTFORDRING: Hodene til Svein Tindberg og Kåre Conradi er fylt med en fire hundre år gammel danske prins.