Hamsun + Harr = sant?

Det er i år 100 år siden Knut Hamsuns «Victoria» ble utgitt. I den forbindelse kommer en nyutgivelse av romanen på Stenersen forlag, med illustrasjoner av Karl Erik Harr. Harr har tidligere illustrert en rekke Hamsun-romaner med motiver fra nordlandsnaturen, og vi spør om «Victoria» i det hele tatt kan plasseres i en slik sammenheng? Eller er det slik at det nærmest har gått en automatikk i at Karl Erik Harr er «Hamsun-illustratøren»?

På vårt spørsmål om hvorfor de igjen har valgt Harr som Hamsun-illustratør, svarer forlagsredaktør Halfdan Freihow på Stenersen forlag at det ikke var andre som ville. Videre at Harr på en måte har skapt «Victoria» og det bare er han som med sin lokale tilhørighet både kan framstille Nordland og Knut Hamsun.

Ikke regional

- Det er ingenting i «Victoria» som tilsier at dette er en nordlandsroman, hevder litteraturviter og Hamsun-forsker Atle Kittang, som mener at dette å bruke nordlandsjablongen på «Victoria» er svært uheldig. Han peker videre på det problematiske ved å trekke et så komplisert forfatterskap som Knut Hamsuns ned på et regionalt nivå- slik faren er når Harrs nordlandstolkning blir for nært knyttet opp til Hamsun.

- Problemet er, mener Kittang, at det er sterke ønsker blant mange kulturinteresserte i Nord-Norge at Hamsun skal være en nordlandsdikter, mens faktisk bare halvparten av hans romaner er derfra.

Ikke eneste

- Rent tøv, er billedkunstneren Håkon Blekens kommentar når vi konfronterer ham med Freihows uttalelse om at Harr er den eneste som vil illustrere Hamsun. Bleken har selv illustrert «Mysterier», men ville ifølge ham selv aldri våget seg på en så komplisert tekst som «Victoria». Som kollega vil han imidlertid nødig kommentere Karl Erik Harrs «annektering» av Hamsun direkte, men også han legger vekt på faren ved det å knytte en så universell og internasjonal forfatter som Hamsun utelukkende til én landsdel.

- Faren er, mener Bleken, - at en lett forflater et litterært produkt om en framstiller det for ensidig.

Heller ikke Håkon Gullvåg, som har laget malerier knyttet til «Pan», vil uttale seg direkte om saken, men spør om ikke en forfatter har rett til en viss beskyttelse. Noe han illustrerer gjennom dette at en bruker forfatternavn på oljeboringsplattformer. Som den gang «Alexander Kielland»-plattformen gikk ned - og mange i ettertid utelukkende forbinder navnet med en boreplattform. Håkon Gullvåg er også skeptisk til å knytte Hamsun for direkte til lyse nordlandsnetter, idet han mener Hamsun bare brukte naturen for å skildre andre og langt mørkere aspekt ved mennesket selv. Han peker også på at Hamsun først og framst er en moderne forfatter - og på faren ved å la ham stivne i en stereotyp bakstreverskhet.

Stenstadvold

Til Freihows påstand om at Harr har skapt «Victoria», viser professor i kunsthistorie, Trygve Nergaard, til Håkon Stenstadvolds illustrasjoner av samme roman. Stenstadvolds «Victoria»-illustrasjoner fra 1935 var de første her hjemme i sin sjanger, og boka ble så populær at den kom i fire opplag, sist så seint som i 1995 (Gyldendal). Nergaard viser videre til Per Krohgs illustrasjoner av «Benoni og Rosa», og uttaler forsiktig at disse to kanskje traff noe bedre enn Karl Erik Harr.