DYPTLODDENDE: Leif Ove Andsnes fylte Nasjonaloperaens akustiske sal nærmeste perfekt søndag kveld. Foto: Henning Lillegård.
DYPTLODDENDE: Leif Ove Andsnes fylte Nasjonaloperaens akustiske sal nærmeste perfekt søndag kveld. Foto: Henning Lillegård.Vis mer

Han avsluttet musikkåret på flotteste måte, Leif Ove Andsnes: med noe helt nytt!

Musikk som bruser.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det var Den Norske Opera & Ballett som sto for konserten som avsluttet Andsnes' «lille» verdensturné (mellom San Francisco og Moskva). Bare den beste lydkvaliteten er god nok for en slik begivenhet.

Men konserten markerte ingen liten forskyvning i repertoar for pianisten.

Andsnes hadde riktignok med seg Beethoven denne gangen også, Klaversonate nr. 18, op. 31/3. Men det var ikke mye repetitivt i måten han spilte den på.

Ny spenst

Det var en spenst over foredraget, som satte an i stadig nye og uventede retninger. Fra den lette arven fra Mozart som Andsnes har en helt egen evne til å løfte fram i Beethovens verk, og til de mest dramatiske partier.

««Og så til slutt, Chopin. Der ble det veldig tydelig hvordan Andsnes' format som fortolker bare har strukket seg lenger og lenger.»»

I så måte var 2. satsens Scherzo slett ingen spøk, men en høyrisiko pianistisk sluttspurt som kunne ha vært en Finale verdig.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn